Beweegoefeningen

Dé tip voor de zomer, maak een parcours in de tuin!

Speciaal omdat de zomervakantie is aangebroken deel ik vandaag een hele leuke beweegoefening die je zowel binnen als buiten in je eigen tuin kan doen met je (hoogsensitieve) kinderen.

Hoewel veel hoogsensitieve kinderen aangeven uit te kijken naar de zomervakantie, worden sommige er juist onrustig van of gaan zich vervelen. Ze missen het gevoel van overzicht en een vaste daginvulling. Het aanbieden van meer structuur en een visueel overzicht, zoals bijvoorbeeld een zeswekenplanner, kunnen dan heel helpend zijn. Ook is het goed om te bewegen. Een mooie beweegactiviteit die je kan inzetten is het laten maken van een parcours. In dit artikel leg ik uit hoe je zelf thuis een parcours kan maken en waarom een parcours zo’n mooie activiteit is voor hoogsensitieve kinderen.

Beweegoefening: parcours in de tuin

Goed om te weten: ik heb er voor gekozen om onderstaande oefening uit te werken voor als je meer kinderen tegelijk in huis moet zien te vermaken.  Want het maakt uit of je een activiteit met één kind doet of met meerdere kinderen. Als je met meerdere kinderen een spel gaat doen komen er ook zaken aan bod als: bezitsdrang, jaloezie, samenwerken, gevoel tekort te worden gedaan, verschil in tempo… enzovoorts. Dat vraagt gewoonweg om een andere aanpak dan als je onderstaande oefening met één kind gaat doen, ik heb hier in de mijn oefening rekening mee gehouden. Heb je één kind, dan ga ik ervanuit dat je deze oefening heel eenvoudig weet aan te passen.

De actitiveit, stap voor stap

  1. Deel de tuin en of huiskamer op in gebieden. Ieder kind krijgt een eigen gebied voor zijn parcours.  Leg in ieder gebied een beginpunt klaar. Soms kan het handig zijn om de opdracht iets minder open te houden door ook alvast een eindpunt neer te leggen. Zeker als kinderen nog niet zo bekend zijn met parcoursen maken en onzeker zijn over hun eigen kunnen kan dit rust geven.
  2. Verzamel een heleboel materialen die kunnen worden gebruikt voor de parcoursen en leg bij ieder beginpunt een berg(je) neer. Ter inspiratie: een stoel, een emmer (met water), een tuinkussen, een hoepel, een krukje, een zwemband, een theedoek of een picknickkleed, een wiebeplank die mee naar buiten mag, een yogamatje enzovoorts. Je kan de kinderen ook zelf materialen laten zoeken of dit samen met ze doen.  Kijk goed naar wat bij jouw kind past. Een van mijn kinderen raakt bijvoorbeeld makkelijk in de stress van een nieuwe activiteit en dan werkt het beter als ik de materialen al klaar heb liggen.
  3. Vertel de kinderen dat ze een pad gaan maken.
  4. De kinderen gaan nu aan de slag met het bouwen van hun eigen parcours. Sommige kinderen vinden het leuk om nog andere materialen erbij te zoeken en bedenken de meest creatieve parcoursen. Andere kinderen weten niet zo heel goed wat er van ze verwacht wordt en komen niet echt op gang. Maak samen een parcours, superleuk!
  5. Als iedereen zijn of haar parcours af heeft laat je ieder kind zijn eigen parcours lopen. Als de kinderen dit een aantal keer gedaan hebben kun je variaties gaan aanbrengen. Hieronder een aantal opties.

 

Variaties/aanvullingen op het parcours

Er zijn heel veel leuke variaties te bedenken bij het maken van parcoursen. Hieronder een aantal suggesties:

  • Zoekt je kind veel steun tijdens het parcours om in balans te blijven? Geef dan de opdracht het pad nog een keer te lopen zonder dat ze deze steun nodig hebben. Zoek met ze uit wat ze dan moeten doen om dit voor elkaar te krijgen. Misschien moeten ze hiervoor hun pad aanpassen of hun tempo vertragen.
  • Het is ook leuk om de kinderen over elkaars parcoursen te laten lopen.
  • Laat de kinderen het parcours op handen en voeten lopen.
  • Pak een sjaal en laat 2 kinderen tegelijk over een parcours lopen zonder dat ze de sjaal verliezen. Nu moeten de kinderen rekening met elkaar houden.
  • Geef kinderen die weinig uitdagende elementen in hun parcours hebben gestopt de uitdaging hun parcours iets spannender te maken.
  • Vraag na het lopen van het parcours welke onderdelen je kind het leukst en het minst leuk vond. Vraag dan of je kind iets wil veranderen aan zijn parcours en laat hem dit doen.

Wie ruimt het parcours op?

Doet jouw hoogsensitieve kind niet moeilijk als het moet opruimen? Wat fijn! Zie dit als één van de voordelen van hoogsensitiviteit: dat deze kinderen zich verantwoordelijk voelen en zich hiernaar gedragen. Maar……voor heel veel kinderen is opruimen stom en kost het heel veel inspanning. Misschien ook voor jouw kind. Bedenk daarom van te voren wat je wil met opruimen. Heb jij de puf om het alleen te doen? Wil je dat je kinderen het doen? Samen? Maak hier van te voren een afspraak over en schat ook in wat je hierin van je kinderen mag verwachten. Je kan er ook voor kiezen dat de kinderen een bepaald aantal voorwerpen moeten opruimen of dat in een bepaalde tijd alles opgeruimd moet zijn. Of zet een ijsje als beloning in 😉  Maak vooral van het opruimen geen toestand. Als jouw kind plezier heeft gehad met het maken van het parcours en zich niet aan de opruimafspraak kan houden, dan zou ik denken: ‘jammer, volgende keer beter’. Je kan de spullen eventueel ook een tijdje laten liggen en het later samen opruimen.

Het maken van een parcours is ideaal voor hoogsensitieve kinderen

Het maken van een parcours is ideaal voor hoogsensitieve kinderen omdat ze:

  1. hun creativiteit kwijt kunnen in een parcours.
  2. altijd succesvol zijn met deze activiteit – je kan het niet fout doen. Er is niet een goed pad of een fout pad.
  3. het maken en lopen van een eigen pad het zelfvertrouwen van het kind vergroot.
  4. oefenen in het maken van keuzes (wat leg ik waar neer? Wat leg ik nu neer?) wat ze doorgaans lastig vinden.
  5. er geen tijdsdruk is en ze alle tijd mogen nemen tot ze voor hun gevoel het beste pad hebben gelegd.
  6. ze in beweging zijn en hun aandacht verleggen naar het doen, dicht bij de grond en hun eigen lijf. Hierdoor kunnen de hersenen rust vinden, worden prikkels rustig verwerkt en komt het hele systeem tot rust.
  7. zelf mogen bepalen hoe uitdagend hun pad maken.

Hoogtepunt van de dag

Je zult ontdekken dat hoogsensitieve en prikkelgevoelige kinderen het maken van een parcours vaak heel leuk vinden en hier heel zelfstandig mee aan de slag gaan. Voor jou als ouder is het vaak ook leuk om te zien hoe betrokken je kinderen zijn tijdens deze activiteit. Als je aan het einde van de dag aan het avondeten vraagt naar het hoogtepunt van de dag, grote kans dat dit parcours wordt genoemd!

 

Mocht je deze zomer ook een parcours gaan maken met je kind of kinderen: veel plezier!

 

Tot de volgende mail,

ps. Op 25 november 2019 geeft Suzanne een masterclass over de vele mogelijkheden van parcoursen voor prikkelgevoelige en hoogsensitieve kinderen.

Vriendelijke groeten Josja

 

Dit artikel is in samenwerking met kinderfysiotherapeute Suzanne Strijbosch-van Snippenberg tot stand gekomen. We schrijven geregeld samen artikelen die altijd gaan over bewegen en prikkelverwerking in relatie tot hooggevoelige en prikkelgevoelige kinderen. Wil je meer van onze artikelen lezen klik dan hier .