Beweegoefeningen, Hoogsensitief kind

Hoe je met parcours een hoogsensitief kind helpt.

Een parcours dat je kan inzetten bij hoogsensitieve kinderen

Een hoogsensitief kind wil het graag goed doen en denkt vaak eerst na voordat hij in actie komt. Als ouder vraag je je misschien af hoe je je kind het beste stimuleert om wat spontaner en minder voorzichtig te zijn. Parcoursen zijn hier ideaal voor. We gaven er gisteren een masterclass over. Lees verder en raak geinspireerd om met parcours aan de slag te gaan!

Alweer de 4e masterclass!

Wat was het gisteren weer onwijs leuk om een masterclass te geven. Josja en ik (Suzanne) hebben er inmiddels 4 gegeven. Voordat we met deze masterclasses begonnen waren we stiknerveus. We vroegen ons af of we dat wel zouden kunnen en leuk zouden vinden. Maar we zijn helemaal om. Het is echt leuk! Dat vinden niet alleen wij, want ook bij deze laatste masterclass waren de deelnemers weer enorm enthousiast en kregen we veel positieve feedback. Heb je de masterclass van gisteren nog niet gezien? Hieronder zie je een video: dat is hem!

Patronen herkennen en vanuit daar verder.

Alle masterclasses die wij geven zijn speciaal gericht op het helpen van het hoogsensitieve kind. De masterclass van gisteravond stond in het teken van het herkennen van gedragspatronen bij kinderen door te werken met parcours. Vanuit het herkennen van patronen kun je vervolgens heel gericht verder bouwen aan bijvoorbeeld meer zelfvertrouwen en het verbeteren van bepaalde executieve vaardigheden. Je zult, bij het bekijken van de masterclass, goed zien welke patronen er vaak zichtbaar zijn bij hoogsensitieve kinderen. Je krijgt handvatten en tips om vervolgens met deze patronen aan de slag te gaan en ook zelf met parcours te gaan werken.

Voor professionals en ouders.

Behalve voor professionals is deze masterclass wederom ook zeer geschikt voor ouders. Kinderen geven de hele dag door signalen. Het is niet altijd makkelijk om te weten wat je kind nodig heeft. Deze signalen helpen daar mee. Als je regelmatig kijkt naar je kind dan kan je gaan herkennen hoe een kind in verschillende situaties reageert of wat het in specifieke situaties nodig heeft. Bijvoorbeeld dat het altijd even tijd nodig heeft voor het antwoord geeft. Als je dat weet en dat patroon kan herkennen kan je daar ook veel makkelijker op inspelen.

Waarom werken met parcours?

Als je oefeningen bewegend doet zoals ‘een parcours maken en daarover heen lopen’ zie je patronen terug die kinderen in het dagelijks leven ook laten zien: bijvoorbeeld heel snel hulp vragen, of te snel beginnen zonder plan zodat ze daarna vastlopen. Of  boos worden als iets niet lukt. Heel waardevol om daar een idee van te krijgen en te kijken of je dat kan linken aan de hulpvraag of het gedrag van het kind.

Zoveel mensen, zoveel wensen, en zoveel manieren om dingen aan te pakken.

Inmiddels heb ik met heel veel “soorten” kinderen gewerkt. Klinkt een beetje gek maar als je veel kinderen ziet herken je veel patronen. Zo weten we bij hoogsensitieve kinderen dat ze het heel graag goed willen doen en alles eerst erg goed overdenken voordat ze ergens aan beginnen. Dat zie je terug aan het begin van een parcours: of ze beginnen niet of ze stellen veel vragen zodat ze zeker weten dat ze het doen zoals ik het van ze wil. Een hoogbegaafd kind zal heel snel doorzien hoe het moet, tenzij de oefening heel uitgebreid is. Die zal snel beginnen, snel schakelen, maar moeite hebben met een oplossing bedenken als het ingewikkeld word. Een kind wat impulsief is (bijv ADHD) zal juist heel snel zonder plan beginnen en half over het parcours rennen etc. En zo kan je al heel veel informatie eruit halen. Vanuit mijn vakgebied als kinderfysiocoach zie ik alle kinderen, ook niet hoogsensitieve kinderen. Het parcours kan je bij alle kinderen gebruiken, je zult alleen verschillende patronen zien.

Een basisparcours.

Een parcours doe ik eigenlijk bijna altijd gelijk aan het begin in de 1e of 2e sessie, omdat het veel waardevolle informatie geeft. Bijvoorbeeld over executieve vaardigheden zoals plannen en organiseren. Maar ook of kinderen snel gefrustreerd zijn, hoe ze daar vervolgens mee om gaan, of ze zelf oplossingen kunnen verzinnen etc. Veel hoogsensitieve kinderen willen het zo graag goed doen dat ze moeite hebben met beginnen van een parcours of dat ze het zo spannend vinden dat ze er bijna afvallen. Of dat ze veel vragen stellen en bevestiging zoeken.

De oefening waar ik mee start is bijna altijd dezelfde: je hebt punt A en punt B en een paar stepstones. (soort blokken om op te staan, je ziet ze in de online masterclass ook). Die stepstones zijn in aantal altijd te weinig om aan de overkant te komen zodat we halverwege een beeld kunnen vormen hoe het kind dat gaat oplossen. Afhankelijk van leeftijd, “soort” kind en hulpvraag pas je de opdracht aan zodat je optimaal informatie krijgt over hoe een kind dit aanpakt.

En wat doe je dan met die informatie?

Stel dat je ziet dat een kind moeite heeft met een plan maken of dat het hoogsensitieve kind niet durft te beginnen of veel te voorzichtig is. Dan is dat het thema waar je mee aan de slag gaat. Dat kan uiteraard op heel veel verschillende manieren, zeker ook weer met een parcours. Bij een hoogsensitief kind ligt het accent vooral op meer uitdagingen aan durven gaan. Je maakt dan het parcours lastiger en ondersteunt waar nodig om te zorgen dat het kind hier zelf doorheen kan gaan komen. Dit doe je niet door op te lossen of makkelijker te maken. Maar juist door vragen te stellen: wat heb je nodig om het wel te laten lukken. Geef het kind vertrouwen en laat het zelf doen. Deze succeservaring is goud waard! Bij kinderen die juist impulsief en heel snel zijn, maak je het parcours zo dat het vertraagd: door zware dingen mee te laten slepen, door opdrachten in te bouwen en het parcours moeilijker maken. Ook voor de hoogsensitieve kinderen werkt zware dingen meesjouwen heel goed, omdat ze hierdoor uit hun hoofd in hun lijf komen.

Zelf aan de slag?

  • Je hebt geen grote praktijkruimte of huiskamer nodig om een parcours te maken. Dat kan ook in de huiskamer, waarbij je gebruik maakt van de tafel, stoelen, kussens etc of in de tuin.
  • Laat het kind ZELF en plan maken. Als coach of ouder los je niet op maar stel je vragen als:
    • Heb je een plan?
    • Heb je daar iets voor nodig?
    • Als ze het niet meer weten: wat wordt je eerste stap?
  • Varieer in soorten opdracht zodat er elke keer iets anders van ze gevraagd wordt qua oplossingen.
  • Sluit aan bij de interesses en leeftijd van het kind.
  • Dit is zeker in te bouwen voor jou als ouder! Lekker even een parcours maken voordat je gaat eten, maakt dat ze ma
  • Zorg dat je plezier maakt!

Zoals ik al aangaf, ik heb genoten van gisteravond en Josja en ik hopen dat we jullie weer wat nuttige informatie en handvatten hebben gegeven voor in jullie praktijken of voor thuis.

Tot onze volgende mail of masterclass!

Groeten Suzanne,

ook namens Josja

 

Wil je meer leren en ervaren over hoe je bewegen en beweegoefeningen in kan zetten in je coaching? Geef je dan nu op voor de opleiding Gevoelig Meebewegen. Via de volgende link kan je alle informatie hierover vinden: https://www.demaskerbloem.nl/opleiding-gevoelig-meebewegen-coachen-van-hoogsensitieve-kinderen/

De eerstvolgende masterclass zal op 16 juni worden gegeven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.