Beweegoefeningen

Dé tip voor de zomer, maak een parcours in de tuin!

Is het zomervakantie en  heb je al heel veel leuks gedaan met je kinderen? Maar ben nu zo onderhand door je trucendoos heen? Kan je wel wat inspiratie gebruiken? Vandaag deel ik een hele leuke beweegoefening die je zowel binnen als buiten in je eigen tuin kan doen met je (hoogsensitieve) kinderen.  

Hoewel veel hoogsensitieve kinderen aangeven uit te kijken naar de zomervakantie, worden sommige er juist onrustig van of gaan zich vervelen. Ze missen het gevoel van overzicht en een vaste daginvulling. Zeker hoogstimulatieve kinderen hebben hier last van.

Waarschijnlijk heb je als ouder al van alles aangeboden aan je kind en zou je het ook wel fijn vinden als ze zich weer even zelf vermaken. Ik werk al ruim 15 jaar met kinderen en als er één oefening waar je ieder kind blij mee maakt is het deze die ik hieronder met je ga delen.

Je kinderen zijn er met gemak 45 minuten zoet mee en hebben vaak maar weinig hulp nodig. In dit artikel leg ik uit hoe je zelf thuis een parcours kan maken en waarom een parcours zo’n mooie activiteit is voor het zelfvertrouwen van je kind.

Mocht het overigens helemaal niet zo’n lekkere dag zijn qua weer dan raad ik je andere oefeningen aan zoals propjes gooien aan en trein tunnel. Geweldige oefeningen voor als jouw kind prikkelgevoelig is.

Beweegoefening: parcours in de tuin

Goed om te weten: ik heb er voor gekozen om onderstaande oefening uit te werken voor als je meer kinderen tegelijk in huis moet zien te vermaken. Want het maakt uit of je een activiteit met één kind doet of met meerdere kinderen.

Als je met meerdere kinderen een spel gaat doen komen er ook zaken aan bod als: bezitsdrang, jaloezie, samenwerken, gevoel tekort te worden gedaan, verschil in tempo… enzovoorts. Dat vraagt gewoonweg om een andere aanpak dan als je onderstaande oefening met één kind gaat doen.

Ik heb hier in de mijn oefening rekening mee gehouden. Heb je één kind, dan ga ik ervanuit dat je deze oefening heel eenvoudig weet aan te passen. Bekijk de video hieronder om te zien hoe mijn kinderen aan de slag gingen met een parcours!

Stap 1 Deel de tuin en of huiskamer op in gebieden.

Ieder kind krijgt een eigen gebied voor zijn parcours.  Leg in ieder gebied een beginpunt klaar. Soms kan het handig zijn om de opdracht iets minder open te houden door ook alvast een eindpunt neer te leggen. Zeker als kinderen nog niet zo bekend zijn met parcoursen maken en onzeker zijn over hun eigen kunnen kan dit rust geven.

Stap 2 Verzamel een heleboel materialen

Verzamel een boel materialen die kunnen worden gebruikt voor de parcoursen en leg bij ieder beginpunt een berg(je) neer.

Ter inspiratie wat je zoal kan gebruiken voor een parcours:

  • een stoel,
  • een emmer (met water),
  • een tuinkussen,
  • een hoepel,
  • een krukje,
  • een zwemband,
  • een theedoek of een picknickkleed,
  • een wiebeplank die mee naar buiten mag,
  • een yogamatje enzovoorts.

Je kan de kinderen ook zelf materialen laten zoeken of dit samen met ze doen. Kijk goed naar wat bij jouw kind past. Een van mijn kinderen raakt bijvoorbeeld makkelijk in de stress van een nieuwe activiteit en dan werkt het beter als ik de materialen al klaar heb liggen.

Stap 3 De kinderen gaan nu aan de slag

Je kinderen kunnen van start en gaan hun parcours maken! Sommige kinderen vinden het leuk om nog andere materialen erbij te zoeken en bedenken de meest creatieve parcoursen. Andere kinderen weten niet zo heel goed wat er van ze verwacht wordt en komen niet echt op gang. Maak samen een parcours, superleuk!

Als iedereen zijn of haar parcours af heeft laat je ieder kind zijn eigen parcours lopen. Als de kinderen dit een aantal keer gedaan hebben kun je variaties gaan aanbrengen. Hieronder een aantal opties.

Variaties/aanvullingen op het parcours

Er zijn heel veel leuke variaties te bedenken bij het maken van parcoursen. Hieronder een aantal suggesties:

  • Het is ook leuk om de kinderen over elkaars parcoursen te laten lopen.
  • Laat de kinderen het parcours op handen en voeten lopen.
  • Pak een sjaal en laat 2 kinderen tegelijk over een parcours lopen zonder dat ze de sjaal verliezen. Nu moeten de kinderen rekening met elkaar houden.
  • Geef kinderen die weinig uitdagende elementen in hun parcours hebben gestopt de uitdaging hun parcours iets spannender te maken.

Wie ruimt het parcours op?

Doet jouw hoogsensitieve kind niet moeilijk als het moet opruimen? Wat fijn! Zie dit als één van de voordelen van hoogsensitiviteit: dat deze kinderen zich verantwoordelijk voelen en zich hiernaar gedragen.

Maar……voor heel veel kinderen is opruimen stom en kost het heel veel inspanning. Misschien ook voor jouw kind. Bedenk daarom van te voren wat je wil met opruimen. Heb jij de puf om het alleen te doen? Wil je dat je kinderen het doen? Samen?

Maak hier van te voren een afspraak over en schat ook in wat je hierin van je kinderen mag verwachten. Je kan er ook voor kiezen dat de kinderen een bepaald aantal voorwerpen moeten opruimen of dat in een bepaalde tijd alles opgeruimd moet zijn. Of zet een ijsje als beloning in 😉

Maak vooral van het opruimen geen toestand. Als jouw kind plezier heeft gehad met het maken van het parcours en zich niet aan de opruimafspraak kan houden, dan zou ik denken: ‘jammer, volgende keer beter’. Je kan de spullen eventueel ook een tijdje laten liggen en het later samen opruimen.

5 voordelen van een parcours maken voor hoogsensitieve en prikkelgevoelige kinderen

Ik noemde het al in mijn inleiding: vrijwel alle kinderen zijn dol op het maken van parcours. Zeker voor hoogsensitieve en prikkelgevoelige kinderen vind ik het ideaal. Maar waarom?

1. Ze kunnen creativiteit kwijt in een parcours

Hoe lang het parcours wordt, hoe spannend, welke vorm het krijgt: dat bepaalt een kind allemaal zelf.

2. Er is geen goed of fout

Hoogsensitieve kinderen doen het graag zoals het hoort en maken liever geen fouten. Een parcours kan je niet fout doen, want je kind mag het gewoon helemaal zelf weten hoe het er uit komt te zien.

3. Het zelfvertrouwen van je kind wordt groter

Kinderen laten keer op keer zien dat ze met het maken van parcours hun grenzen verleggen of zich gesterkt voelen in hun kunnen. Voorzichtige kinderen leggen een voorzichtig parcours, voelen zich daar heel veilig bij, en dan geeft hen zelfvertrouwen. Andere kinderen maken het zichzelf steeds iets moeilijker en uitdagend.

4. Je kind oefent in keuzes maken

Er zijn gewoon te veel voordelen aan het leggen van een parcours. Ik ga ze ook niet allemaal noemen, maar nog wel een paar. Veel hoogsensitieve kinderen of kinderen met autisme hebben moeite met keuzes maken (wat leg ik wanneer, wat komt er na?) en kunnen dat met een parcours heel goed oefenen.

5. Prikkels verminderen!

Je kind is tijdens het maken van een parcours in beweging, dicht bij de grond en dicht bij hun eigen lijf. De gedachten zijn in het hier en nu: bij het parcours. Hierdoor kunnen de hersenen rust vinden, worden prikkels rustig verwerkt en komt het hele systeem tot rust.

Hoogtepunt van de dag

Je zult ontdekken dat hoogsensitieve en prikkelgevoelige kinderen het maken van een parcours vaak heel leuk vinden en hier heel zelfstandig mee aan de slag gaan. Voor jou als ouder is het vaak ook leuk om te zien hoe betrokken je kinderen zijn tijdens deze activiteit.

Als je aan het einde van de dag aan het avondeten vraagt naar het hoogtepunt van de dag, grote kans dat dit parcours wordt genoemd!

Mocht je deze zomer ook een parcours gaan maken met je kind of kinderen: veel plezier!

 

Vriendelijke groeten Josja

 

Dit artikel is in samenwerking met kinderfysiotherapeute Suzanne Strijbosch-van Snippenberg tot stand gekomen. We schrijven geregeld samen artikelen die altijd gaan over bewegen en prikkelverwerking in relatie tot hooggevoelige en prikkelgevoelige kinderen. Wil je meer van onze artikelen lezen klik dan hier .

josja

Over josja

Josja Koelink begeleidt al meer dan 15 jaar ouders van gevoelige kinderen met opvoedkundige vragen. Haar begeleiding is concreet, haar manier van kijken breed. Ze is gespecialiseerd in hoogsensitiviteit en heeft een achtergrond als autisme-specialist in het voortgezet speciaal onderwijs. Josja heeft ook verschillende succesvolle online programma's ontwikkeld.