Ervaringen van HSP's

Maak tijd voor jezelf om even alleen te zijn

De komende weken plaats ik steeds een blogartikel dat geschreven is door Jennie Heuwekemeier. Jennie heeft voor mij een aantal ervaringsverhalen van HSP’s verzameld en deze week lees je het verhaal van Lia. Bij ieder verhaal is er een link met het artikel 10 tips van en voor hoogsensitieve personen. Veel plezier met lezen, wie weet heb je er wat aan 🙂

Hoi! Mijn naam is Lia. Ik ben 58 jaar oud, 34 jaar getrouwd, moeder van een zoon en een dochter en inmiddels heb ik ook 2 kleinzoons, waar ik ontzettend van geniet! Ondanks dat ik geen werk heb, heb ik het ontzettend druk. Ik heb veel vriendinnen, doe vrijwilligers werk voor ouderen en ik pas 1-2 x per week op mijn kleinzoons. Een heel mooi, rijk leven dus, maar toch merk ik vaak dat ik erg moe ben, uitgeput…

Toen ik de 10 tips van en voor hoogsensitieve mensen voorgehouden kreeg, sprong de tip ‘Maak tijd voor jezelf om even alleen te zijn’ er direct uit. Ik realiseerde mij dat het al lang geleden is dat ik weer eens een lekker stuk gewandeld heb en ook mijn boek ‘Droomhuis in de Provence’ is een verwaarloosd project geworden. Dit vond ik eigenlijk nogal schokkend en ik snapte ineens ook beter hoe het kan dat ik steeds zo moe ben. Ik weet dat ik echt niet mag klagen over mijn leven, maar in hoeverre leef ik nog wel mijn eigen leven?

Als mijn kinderen bellen of appen, laat ik alles uit mijn handen vallen en sta ik direct paraat. Moet ik onverwachts inspringen bij het verzorgingstehuis, dan stap ik direct op mijn fiets en belt een vriendin voor een luisterend oor dan staat de koffie meteen klaar. Ik help gewoon graag andere mensen en oké ik ben ook niet zo’n ster in nee zeggen, maar dit zorgt er wel voor dat ik nog weinig tijd heb voor mijzelf en aan het eind van de dag voel ik mij geregeld of ik net door de storm gerend heb. Daar komt dus ook de keerzijde van mijn hoogsensitiviteit om de hoek….

Pak elke dag een momentje van rust

Als hoogsensitief persoon verwerk je alle prikkels diepgaander dan andere personen. Dit heeft voordelen, maar maakt ook dat je daardoor sneller moe kan zijn. Want al dat diepgaande verwerken kost tijd. Pak daarom tijd voor jezelf en doe dat op een manier die jij prettig vindt. Neem een bad, lees een uurtje in een boek, ga lekker even de natuur in of ga gewoon een uurtje voor je uit staren op de bank. Net wat goed is voor jou om je hoofd even tot rust te laten komen. Plan dit ook heel bewust in, zoals je ook de kapper plant. Daar kom je toch ook op tijd?!

Opdracht die ik vanuit de Maskerbloem kreeg:

  • Pak je agenda en blok deze en volgende week elke dag 1 uur voor jezelf en zet er bij wat je gaat doen: wandelen, lezen, in bad, net waar jij je prettig bij voelt.
  • Wie er ook belt, appt of wat er ook gebeurt, op die tijd kun je niet. Ben je geneigd verantwoording af te leggen, doe dat deze week niet. Het antwoord “Nee dan kan ik niet, maar … dan wel” volstaat. Je hoeft het niet uit te leggen. En je zegt op deze manier niet helemaal nee, maar kiest toch heel bewust voor jezelf. Want een NEE voor iemand anders is een JA voor jezelf.
  • Is het uurtje voor jezelf aangebroken? Start direct met wat je voor jezelf afgesproken hebt EN zet je mobiele telefoon gedurende dit uur volledig uit!!

Nou ik heb het geprobeerd hoor en ik kan je zeggen, het was nog best lastig. Voor dinsdag had ik een uurtje wandelen staan en prompt regende het en terwijl mijn uurtje al begonnen was, zat ik nog aan de telefoon met mijn zoon. De woensdag ging gelukkig beter! Wel moest ik de buurvrouw teleurstellen die langs wilde komen voor koffie, daar voelde ik mij eerst wel schuldig over, maar zij kwam ’s avonds terug en eigenlijk maakte het haar niet uit. Dat viel dus mee. Ook moest ik even wennen aan het uitzetten van mijn telefoon, want wat nou als er iet heel belangrijks aan de hand is…. Toch kan ik nu na twee weken zeggen dat het mij best goed bevalt. Het lukt niet elke dag, maar de momenten dat het wel lukt zijn al pure winst en ik merk dat ik er rustiger van word. Ook een uurtje per dag zonder mobiel voelt als een hele verademing. Je bent toch geneigd om hem steeds te pakken. Even een spelletje Candy Crush, een appje van mijn dochter, lekker door mijn Facebooktijdlijn scrollen en weer een uur voorbij.

Ik blijf deze opdracht er lekker in houden en heel eerlijk voelt het best goed om wat vaker JA tegen mijzelf te zeggen! Ga jij het ook proberen?

Liefs, Lia

Wil je meer weten over hoogsensitiviteit? Lees dan dit artikel en houd onze Facebookpagina in de gaten met nieuwe blogs boordevol praktische tips. Al deze blogs zijn geschreven vanuit de ervaringen van andere HSP’s, aangevuld met praktische tips vanuit De Maskerbloem.

Tot volgende week, dan ben ik er weer met een ervaringsverhaal. 

Groeten Josja

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.