Hoogsensitiviteit

10 tips van en voor hoogsensitieve personen

Enige tijd geleden stelden wij jullie via Facebook de vraag: ‘Als je één tip of advies mag geven aan andere hoogsensitieve mensen, welke zou dit dan zijn?’ Al deze goeie tips en adviezen hebben we verwerkt in een top 10, die we nu graag met je delen. De komende weken zullen we al jullie tips verder uitwerken. We hebben een aantal HSP’s gevraagd om hun persoonlijke verhaal te delen in combinatie met 1 of 2 van jullie tips. We ze een opdracht gegeven, waarmee ze aan de slag zijn gegaan. Benieuwd naar het resultaat? Houd onze Facebookpagina en de site goed in de gaten! We hopen dat het je inspireert en dat de opdrachten je verder helpen.

  1. Creëer een steunende omgeving en laat de mensen die je energie kosten los.

Bekijk de mensen die dichtbij je staan en geef aan of ze jou energie geven of kosten. Zorg dat de mensen die jou energie geven de overhand hebben, zodat je beter in balans blijft.

  1. Wees je eigen beste vriend/heb compassie voor jezelf.

Als je hoogsensitief bent dan zie je vaak dat je heel kritisch bent naar jezelf en vaak alles behalve mild. Je bent een ster in jezelf naar beneden halen. Maar vergeet niet: jouw leven draait om jou en dat is helemaal niet egoïstisch! Zorg dat je van jezelf houdt en blijf vriendelijk, dan zul je zien dat je groeit!

  1. Maak tijd voor jezelf om even alleen te zijn.

Het leven is jachtig en snel en vol met informatie. Als HSP heb je meer tijd nodig om alles te verwerken, maar dan moet je die tijd dus ook nemen. Dat is niet altijd makkelijk!  Plan deze tijd voor jezelf, zoals je ook een afspraak bij de kapper plant. En doe iets waar jij rustig van wordt, zoals de natuur in, muziek luisteren of lekker voor je uit staren op de bank.

  1. Maak contact met je eigen lijf.

Voel je eigen (fysieke) grenzen en ontdek wat van de ander is (en wat je dus ook bij de ander mag laten). Het geeft je bovendien zelfvertrouwen, rust en balans. Je gaat er de goede dingen door doen en leert beter grenzen te trekken. Yoga en meditatie kunnen hierbij helpen.

  1. Heb kennis over kritiek. Kan jij hier goed tegen?

Belangrijkste om te weten: niemand houdt echt van kritiek! Voor HSP’s die bang zijn om afgewezen te worden geldt dit dubbel zoveel, maar het is menselijk dat je het niet prettig vindt. Weet ook wie het zegt. Van de een kun je het beter hebben dan van de ander en probeer het in het juiste perspectief te zien. Maak het niet groter dan het is.

  1. Vergelijk jezelf met mensen op wie je lijkt.

Als je heel klein bent en een lange neus hebt, ga je dan niet vergelijken met grote mensen met een kleine neus. Dat levert enkel het gevoel op: ik hoort er niet bij. Das niet zo’n fijn gevoel. Vergelijk je vooral met mensen die op jou lijken. Dus vergelijk je met andere hoogsensitieven. Dan blijk je ineens heel normaal.

  1. Accepteer dat je je niet altijd prettig voelt.

 Het klinkt zo cliché, maar toch is het belangrijk om te beseffen dat het normaal is om zo nu en dan een offday of een rottig gevoel te hebben. Hoewel je overal om je heen ziet en hoort dat je een geweldig leven met een geweldig humeur moet hebben, is de realiteit anders. Het is gewoon niet altijd feest. En het mooie is, als je dat nare gevoel niet meteen wegduwt, dan zul je merken dat dit gevoel vanzelf weer verdwijnt. Het is net als met het weer: na regen komt zonneschijn.

  1. Houd je eigen doel voor ogen.

Wat vind jij belangrijk in het leven? Houd daar aan vast. Bedenk wat bij jou past en tuimel niet in de valkuil door vooral te gaan doen wat jij kan. Je hoeft je niet te bewijzen, je hebt genoeg talent. Je kan vanalles. Maar het draait om: wat vind jij belangrijk en wat past bij jou?

  1. Vergroot je gevoel van verbondenheid.

Dit geeft een fijn en tevreden gevoel. HSP’s voelen zich enerzijds heel vaak heel verbonden, maar juist soms ook heel alleen en onverbonden. Als je voor ogen blijft houden dat je verbonden bent met alles en iedereen – dat je zelfs voor 97% hetzelfde DNA als een komkommer hebt  – dat je niet anders kan concluderen dat we bij elkaar horen en gelijken zijn.

  1. Hoogsensitiviteit is geen ziekte of stoornis.

Het is een manier van prikkels en informatie verwerken. Ieder brein verwerkt informatie op een eigen manier. Dat van jou doet dit net wat intensiever, maar dat is absoluut geen aandoening of afwijking. Bovendien geldt deze wijze van verwerking voor 20% van de mensen!

Noot: dit artikeltje was eigenlijk al een tijdje geleden geschreven en gedeeld op Hoogsensitief.nu. Maar omdat Hoogsensitief.nu niet meer bestaat en ik dit een waardevol artikel vind, deel ik hem nu hier. In de komende weken worden de 10 tips verder aan je toegelicht. Jennie heeft mij bij deze artikelen geholpen.

Ik ben heel benieuwd wat je van deze tips vindt. Als je wil mag je het met me delen via Facebook, Instagram of hieronder via de comments? Leuk!

2 reacties op “10 tips van en voor hoogsensitieve personen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *