Hoogsensitief kind

Hoe je goed voor jezelf zorgt en daardoor met meer gemak je kinderen opvoedt

Hoe je goed voor jezelf zorgt en daardoor met meer gemak je kinderen opvoedt.

Bij opvoeden hoort ook zelfzorg. Als jij in balans bent dan reageer jij mild op je kinderen. Dan ben je al gauw de best mogelijke ouder die je kan zijn. En dat heeft dan weer positieve gevolgen over hoe je over jezelf denkt. Win, win dus. Welke ouder wil dit niet bereiken? Maar wat kan je doen om dit voor elkaar te krijgen? Ik heb een aantal adviezen voor je op een rijtje gezet.

Klik hier om direct naar mijn advies te gaan.

Complexe set van ouder-skills

Ouder zijn is complex. Het vraagt om behoorlijk wat skills. Behalve het goed kennen van je kind (en weten hoe het prikkels en informatie verwerkt, maar ook hoe het zich emotioneel ontwikkelt) heb je ook de volgende vaardigheden, kennis en mindset nodig:

  • De overtuiging dat jij goed genoeg bent als ouder.
  • Vergevingsgezindheid t.a.v. van jouw vergissingen en t.a.v. die van je kind.
  • Acceptatie dat je kinderen niet over alle talenten en vaardigheden beschikken als jij had gehoopt.
  • Eigenwijsheid waardoor je je niet van de wijs laat brengen door adviezen van (schoon)ouders en vrienden.
  • Vertrouwen dat het hoe dan ook goed gaat komen met je kinderen en dat het al goed is.
  • Bewustzijn dat de normen en waarden die je mee hebt gekregen in jouw eigen jeugd niet altijd helpend zijn voor de opvoeding van jouw kind.
  • Zelfkennis: weten waar je eigen kracht ligt en je eigen valkuil. Maar ook: weten welke kenmerken jou jou maken.
  • Stressmanagementskills: je moet weten waar jij zelf geprikkeld door raakt en hoe je voorkomt dat je jezelf over de sjees jaagt.
  • Geduld.
  • En nog heel veel meer!

Beschik jij (ten alle tijde) over deze skills? De meeste ouders niet. Zeker niet als hun kind veel van hen vraagt. En sommige kinderen doen dat: die vragen meer van hun ouders dan andere kinderen. Bijvoorbeeld omdat ze een sterke wil hebben, omdat ze autisme hebben of omdat ze hooggevoelig zijn en sneller overprikkeld raken. Als dat het geval is bij jou, dan is het des te belangrijker dat je je zelfzorg op orde hebt.

In mijn ouderbegeleidingstrajecten is zelfzorg altijd onderdeel van het traject.

Mijn advies:
  • Maak slapen prioriteit. Ga ’s avonds op dezelfde tijden naar bed en vooral: sta zoveel mogelijk op zelfde tijden op. Ook in de weekends. Daar mag je best een uurtje langer blijven liggen, maar meer ook niet. Bouw voldoende slaapdruk (de behoefte om te slapen als je naar bed gaat) op door met name in de ochtend daglicht mee te pikken en actief te zijn.
  • Eet ieder etmaal (minimaal) 12 aaneengesloten uren niet en geef zo je organen rust en je cellen de kans om zich te herstellen. Ik eet bijvoorbeeld om 18.00 uur voor het laatst en ontbijt pas de volgende dag om 07.30 uur.
  • Kauw je eten goed, niet alleen de hoofdmaaltijden, maar ook je eventuele tussendoortjes. Hiermee help je je spijsvertering enorm en weet je nog? De gezondheid van je darmen is van grote invloed op hoe je je voelt!
  • Laat je vitamine D checken, ook als je geen klachten hebt. Vitamine D is voor heel veel processen belangrijk, waaronder je algemene energiegevoel en je humeur. Als je dit laat checken (middels bloedonderzoek) dan wil je een waarde van minimaal 50-75 nmol/l.  Zit jouw waarde (te) laag, slik dan 10-20 microgram extra vitamine D per dag of ga meer vis eten. Klik hier voor meer informatie. Ik slik vitamine D3 (in combinatie met vitamine K2) van Bonusan.
  • Houd een (bullet)journal bij waarin je je dagelijkse energie, slaapgedrag, ontlasting e.d. in bijhoudt. Dit motiveert en helpt je patronen te ontdekken en je gedrag aan te passen
  • Vul een signaleringslijst in voor jezelf als je merkt dat je geregeld zelf overprikkeld bent. Aan de hand van deze lijst ga je sneller de goede dingen doen om jezelf weer in evenwicht te krijgen en voorkom je overprikkeling. De lijst kan je eenvoudig zelf maken of je gebruikt het signaleringsplan uit mijn online programma Grip op Hoogsensitiviteit.
  • Geef het goede voorbeeld en vertrouw erop dat jouw kind een groot deel van deze voorbeelden op latere leeftijd zal overnemen.
  • Herinner jezelf er actief aan dat jouw kind niet perfect hoeft te zijn en jij ook niet.
  • Leer jezelf kennen: doe een HSP-test als je denkt dat je hoogsensitief bent en/of breng je eigen kenmerken in kaart.
  • Laat je niet afleiden door andere ouders. Die doen het altijd beter, althans zo lijkt het. Die hebben niet het kind dat jij hebt en die zijn niet zoals jij. Die vertellen misschien ook niet het hele verhaal: het gras is altijd groener bij de buren. Bedenk je eigen mantra als je weer eens denkt dat je het niet goed doet: ‘het gras bij de buren is altijd groener.’ ‘ik doe het prima.’  ‘niet laten afleiden, eigen koers varen’ ‘niet gaan twijfelen aan jezelf, bij jezelf blijven’
  • Doe mee met mijn ouderbegeledingstrajecten en ervaar hoe het is om herkenning bij andere ouders te binden.
  • Doe iedere dag één activiteit waar jij van oplaadt. Maak het je niet te moeilijk, je kan niet verwachten dat je iedere avond 2 uur kan gaan wandelen op de hei om je hoofd te legen. Maar misschien kan je wel plezier beleven aan een kopje thee drinken in het zonnetje of je insmeren met een lekkere créme na het douchen. En als dat allemaal niet lukt: plan dan een leuke activiteit (een kleintje) zodat je iets leuks in het vooruitzicht hebt.
  • Beweeg! Al draai je maar iedere dag 10 x je schouders los: dan zorg je al een beetje voor je lijf. Maak er een dagelijkse routine van. Zo ben ik ook begonnen na jaren van niet sporten. Inmiddels doe ik iedere dag direct na het opstaan 10 minuten lang ‘mijn oefeningen’ en weet ik niet beter.

Hoi, mijn naam is Josja Koelink en ik help al meer dan 15 jaar ouders van gevoelige kinderen. Ik ben HSP-specialist en ik heb een achtergrond als leidinggevende en autisme-expert in het voortgezet speciaal onderwijs.

Wil jij ook dat jouw kind gelukkig is? Laat mij je helpen! Je kan meedoen aan mijn ouderbegeleidingstrajecten of één van mijn online programma’s volgen, zoals Grip op Hoogsensitiviteit en Schermstrijd.
Laten we je kind gelukkig maken 😊

Spreek je snel!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.