Tips voor ouders, Tips voor volwassenen

Wat te doen als iemand te dicht bij je komt staan?

Je kent het wel, dat iemand toch net iets dichter bij je komt zitten of staan dan jij prettig vindt. Dat voelt vaak heel ongemakkelijk en veel hoogsensitieve kinderen en volwassenen weten zich vaak geen raad in zo’n situatie. Vandaag leg ik je uit hoe je in zo’n situatie goed voor jezelf kan zorgen.

Eerst even wat verwachtingenmanagement, zodat je niet na afloop van het lezen van dit artikeltje teleurgesteld bent geraakt omdat je hoopte dat je vanaf nu hét middel hebt om ongure types van je af te slaan. Helaas. Begeef je je in een donker steegje en komt iemand iets te dicht bij je? Ren dan gewoon hard weg. De uitleg die je van mij krijgt is er voor die situaties waarin jij je wat ongemakkelijk voelt, maar waarin je zeker niet op het punt staat om in je broek te plassen van angst.

Wat je doet als iemand te dichtbij komt.

Laten we doen alsof je op een borrel van je werk bent en dat het een collega van je is die te dicht bij je is gaan staan. (Ik ga er dus gemakshalve even vanuit dat jij deze keer de energie en moed hebt om op de borrel aanwezig te zijn.) Op het moment dat iemand te dicht bij je komt staan (of zitten) is het meest voor de hand liggende om gewoon een stukje naar achteren of opzij te schuiven. Deze oplossing past vaak ook uitstekende bij een hoogsensitief persoon die de confrontatie liever niet aangaat. In heel veel gevallen is dit prima, maar deze keer wil jij eens niet degene zijn die opzij stapt!

Zeg dit vooral niet als iemand te dicht bij komt staan.

Als ik deze oefening doe met hoogsensitieve kinderen of volwassenen dan zijn er een aantal reacties die vaak voorkomen die je beter niet zegt. Nieuwsgierig naar wat deze reacties zijn? Let op:

  • ‘je staat te dicht bij me, wil je even aan de kant gaan?
  • ‘ik vind dat je te dicht bij me staat, ga een stukje opzij’.

Maar eh, de eerste reactie is toch heel vriendelijk en de tweede is toch een prachtige ik-boodschap? Wat is hier nu mis aan? Nu ja, check het zelf maar eens in een klein toneelspelletje. Doe het maar na. Ga eens te dicht op een ander staan en laat diegene dan een van de twee reacties hierboven uiten. Grote kans dat je je aangevallen voelt en misschien wel in discussie gaat. Ik verwacht dat je de ander een pietsie minder leuk vindt door hoe hij reageert.

Dit is wat je wél doet als iemand te dichtbij staat.

  1. Je merkt op dat deze collega te dicht bij je staat en dat je dit niet prettig vindt. Dat opmerken doe je in jezelf he, niet hardop 😉
  2. Dan zeg je: ‘kan jij een klein stukje naar achteren? Het is me net iets te krap zo.’

Jeetje, kan het zo makkelijk? Uh, ja, dat kan zo makkelijk! Het mooie is dat je op deze manier niemand hoeft te beledigen en toch voor jezelf opkomt. Zowel jij als de ander zullen jou als krachtig ervaren. Maar hoewel het kinderlijk eenvoudig lijkt. raad ik je ook hier toch aan om deze aanpak eerst eens na te spelen met een vriendin of met een partner. Eerst even op het droge oefenen zeg ik altijd. Dat is niet alleen leuk, maar helpt je ook nog eens enorm als je het later ‘voor het eggie’ gaat doen. Door het na te spelen en ook van rol te wisselen (zodat jij ook eens die collega bent die te dicht op de ander staat), ontdek je de kracht van deze aanpak. Ook onwijs leuk om met je kinderen te oefenen. Het is het leukste om je kind eerst de opdracht te geven om het zelf op te lossen als iemand dichtbij hem komt zitten en dan pas instructies te geven.

 

Ga jij deze oefening uitproberen? Ik zou het heel leuk vinden als je je ervaring met me wil delen op Facebook, Instagram of hieronder bij de comments. Gebruik #Hoogsensitief.nu zodat ik je reactie kan zien!

 

Liefs,

Josja

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *