Mediagebruik en opvoeden

Tips voor gezond mediagebruik

Krijg jij jouw puber niet aan zijn verstand gebracht waarom hij beter geen mobiel gebruikt tijdens het huiswerk maken en wil je zelf ook wel eens weten wat de effecten van al dat mediagebruik zijn? Yes! Vandaag neem ik je weer verder mee in de kennis die ik heb opgedaan over het bevorderen van gezond gebruik van media en vertel ik je er alles over!

In de top 10 van ‘opvoedzorgen’ komen heel wat zorgen naar voren die gaan over het gebruik van media. Voor mij als coach van belang dus om me hier nu eens echt in te verdiepen! Op 4 december j.l. was ik daarom aanwezig op het SCEM-congres “Het kind online: tussen feit en fabel’. Wat ik hier geleerd heb vond ik heel waardevol en deel ik dan ook graag met je.

Wat ga je in dit artikel lezen?

  • Dat het aantal kinderen dat rugproblemen krijgt forst toegenomen is.
  • Dat sociale media afleidt en ervoor zorgt dat we meer fouten maken, langer over onze taken doen en dat onze prestaties verzwakken.
  • Dat ons brein pauzes nodig heeft.
  • Dat bewegen van groot belang is.
  • Richtlijnen wat je kan doen als ouder en begeleider om je kind te begeleiden en toe te laten groeien naar gezond media gebruik.

Krijgen kinderen meer blessures en rugklachten door intensief tabletgebruik?

Ooit gehoord van de tabletnek en de gameboyrug? Er blijken steeds meer kinderen met scheefgroei van de rug, bochels, hernia’s en zwakke ruggen te zijn. De sedentaire levenstijl is hiervan de oorzaak. Sedentaire levenstijl? Ik had er nog niet eerder van gehoord. Jij? Omdat iedereen in de zaal deed alsof ze het kenden heb ik het toch uitendelijk snel even gegoogled. Google leerde mij dit: een sedentaire levensstijl is een levensstijl waarbij je met je gedrag niet boven je rustmetabolisme uitkomt. Oftewel: al die scheefgroei en zwakke ruggen ontstaan dus doordat we onszelf te vaak niet eens meer ‘een beetje’ lichamelijk vermoeien.

Een paar feitjes? Ja leuk!

  • 60% van de kinderen van nu komen bukkend niet meer tot de grond met hun handen. Eerst kon 90% dit. Ik heb dit trouwens direct even bij mijn 3 kinderen gecheckt. Het lukte gelukkig wel, bij alledrie, maar bij 2 van hen deed hen pijn. Hmmmm, dat vraagt om vaker rekken en strekken in huize Koelink-van Eik!
  • We zitten te veel en dit maakt goed groeien lastig.
  • Een gezond lijf en gezond groeien zijn bepalend voor een gezonde geest en een goed leervermogen. (en ja, dit wist ik dan weer wél. Het is zelfs een van de grootste redenen waarom ik de opleiding Gevoelig meebewegen met kinderfysiotherapeute Suzanne-Strijbosch van Snippenberg geef.)
  • Doordat het vele zitten komen tussenwervels onder druk, staat kraakbeen onder druk, gaan botten vervormen, gewrichten en rug wordt stijf en middenrif en ribben gaan slap hangen.
  • Ook de organen en het zenuwstelsel zijn niet blij met te veel zitten.
  • We krijgen steeds kortere hamstrings, zeker de jongens en dat maakt goed zitten lastiger.

Gamen en ander mediagebruik gebeurt veelal zittend en kinderen en met name jongeren besteden flink wat tijd aan (sociale) media. Lees voor meer informatie hierover de blog die ik hierover heb geschreven: dit moet je weten over mediagebruik van kinderen en jongeren. De oplossing? We moeten weer terug naar de actieve zithouding! Deze is veel beter voor je lijf. Hier een paar goede tips om je rug te ontlasten en beter te zitten:

  • Laat je kind op zijn buik liggend tv kijken, hiermee train je de rugspieren en de oprichtingsspieren.
  • Leer je kind op de punt van de stoel gaan zitten, dan krijgen de benen meer ruimte.
  • Zorg voor afwisseling  in lopen, zitten en staan.

 

Wat is er zo geweldig aan bewegen voor kinderen en hun ontwikkeling?

Los van het feit dat het vele zitten nu bepaald niet goed is voor de ontwikkeling van een gezonde groei van het lijf, is bewegen an sich essentieel voor de algehele ontwikkeling van een kind. Hierboven heb ik er al iets over geschetst, maar nu pak ik nog net iets meer door.

Wat weten we uit onderzoek?

  • Slechts 28% van de 12-18 jarigen beweegt genoeg.
  • Nederlandse kinderen en jongeren zitten het meeste van alle andere kinderen uit andere landen!
  • Bewegen is goed voor de ontwikkeling van de motoriek en executieve functies. Goed voor zelfregulatie, voor ontwikkelen van sociaal gedrag, voor ontwikkelen van zelfvertrouwen en een gevoel van competentie, voor fitheid en een lang leven.
  • Met name een bal kunnen gooien en vangen is belangrijk en ook je evenwicht kunnen houden is van groot belang.

Als ouder kan je er dan ook eigenlijk niet omheen: je kind moet gewoon flink bewegen en het is van belang dat je kind hierin een gezonde ontwikkeling doormaakt. Waar het voor mij als coach heel vanzelfsprekend is dat ik in mijn begeleiding expliciet kijk naar hoe een kind beweegt en op zoek ga naar de eventuele relatie tussen de klachten en hoe een kind of jongere beweegt, is dit voor ouders lang niet altijd zo vanzelfsprekend.

Hier enkele dviezen die werden gegeven om je kind meer te laten bewegen:

  • Ga naar buiten
  • Zet de wifi uit
  • Zet je kind op verschillende sporten
  • Zorg dat de omgeving uitlokt tot bewegen
  • Installeer de app Sportbouwen, hier staan allerlei filmpjes die je kind stimuleren om buiten te gaan sporten. Aanrader!

 

Wat is het effect van social media op onze aandacht en waarom moeten we dit weten?

We leven in een wereld waarin we continu afgeleid worden. Door notificaties op je telefoon, door reclameborden op rotondes en door nog veel meer aandachttrekkers. Deze afleidingen vragen letterlijk onze aandacht en daarin schuilt een probleem. Je aandacht kan je namelijk maar op 1 taak tegelijk richten. Je kan wel meer dingen tegelijk doen, bijvoorbeeld lopen en bellen tegelijk, maar dan is één van deze taken een taak die niet je aandacht vraagt. Alleen het bellen in dit geval vraagt om aandacht. Het multitasken schijnt niet echt te bestaan, wel kan je spreken van taskswitching. Dan lijkt het alsof je twee dingen tegelijk doet die om je aandacht vragen, maar feitelijk switch je steeds tussen deze twee taken. De effecten van taskswitiching zijn trouwens niet gering: je doet langer over elke taak dan als je de taken een voor een zou doen, je maakt sneller fouten en je krijgt sneller stress. Daarbij gaat het ten koste van leerresultaten. Het is waarschijnlijk overigens niet zo dat we ons minder goed kunnen concentreren, het wordt ons gewoon moeilijker gemaakt.

Sociale media gebruiken we vaak tussendoor. Een kind maakt zijn huiswerk met de mobiel bij de hand. Iedere ‘ping’, daar moet je op reageren, want wie zou het zijn?….. en wordt dus een afleiding……en die afleiding doet afbreuk aan je concentratie. Kinderen blijken trouwens meer last te hebben van de negatieve effecten van taskswitching dan volwassenen. Iedere pring vraagt iets van het werkgeheugen. En na een tijdje is je werkgeheugen gewoon moe. Dan moet je brein weer opladen. Dat doe je het beste met een wandeling in een rustig omgeving. Kijken naar natuurplaatjes heeft ook een positief effect.

Wat moet je doen?

Gun je brein zo nu en dan rust door je werkgeheugen niet of minimaal te belasten. Een wandeling maken door de natuur of een muziekje luisteren zijn ideale activiteiten die weinig van onze aandacht vragen. Zorg tevens voor niet te veel afleiding tijdens momenten dat je je wil kunnen concentreren en je snel van je huiswerk af wil zijn.

Klinkt goed he? Maar eh, dit is al niet makkelijk om in je eigen leven te realiseren, laat staan om dat bij je kind of puber voor elkaar te krijgen. Toch kan het wel. Hieronder enkele adviezen!

Adviezen:

Volgens mij is het in ieder geval van belang om de kennis die je nu zelf opdoet in dit artikel zo goed en zo kwaad als je kan uit te leggen aan je eigen kind. Vertel hem dat als ie snel van zijn huiswerk af wil zijn dat het slimmer is om de mobiel niet mee te nemen en dat je daarom deze regel instelt. Als je trouwens wil weten hoe het werkt met het instellen van mediaregels, lees dan even hier. Kan wel handig zijn ;-).

Andere tips:

  • Stel alle media zo in dat de notificaties geen meldingen geven. Vraagt soms even goed zoeken, maar kan echt en werkt heel goed!
  • Als je kind ervoor te porren is: ga voor een training mindfulness of meditatie.
  • Leg het belang van goed slapen uit.
  • Werk toe naar periodes waarin je kind en je gezin offline zijn. Aantrekkelijke app hierbij is Forest.
  • Help je kind bij bewegen in een rustige omgeving, dus even dat brein rust geven.
  • Ideaal: koptelefoon met eigen muziek in plaats van de telefoon tijdens het huiswerk.
  • Geen mobiel bij bed
  • Geef je kind inzicht in zijn eigen mediagebruik. Installeer bijvoorbeeld de app Quality time.

 

Alle adviezen op een rijtje

  • Zorg dat de omgeving uitlokt tot bewegen.
  • Stel alle media zo in dat de notificaties geen meldingen geven. Vraagt soms even goed zoeken, maar kan echt en werkt heel goed!
  • Als je kind ervoor te porren is: ga voor een training mindfulness of meditatie.
  • Leg het belang van goed slapen uit.
  • Werk toe naar periodes waarin je kind en je gezin offline zijn. Aantrekkelijke app hierbij is Forest.
  • Help je kind bij bewegen in een rustige omgeving, dus even dat brein rust geven.
  • Ideaal: koptelefoon met eigen muziek in plaats van de telefoon tijdens het huiswerk.
  • Geen mobiel bij bed
  • Geef je kind inzicht in zijn eigen mediagebruik. Installeer bijvoorbeeld de app Quality time.
  • Zet je kind op verschillende sporten en oefen gericht op bal vangen, bal gooien, hard rennen, schoppen tegen een bal en train dat evenwicht.

 

Wat gaan we doen?

Ben je, net als ik, geïnspireerd geraakt om met één of meerdere van deze adviezen aan de slag te gaan? Top! Ik ben benieuwd naar waar je mee aan de slag gaat en ik zou het leuk vinden als je het met me zou willen delen! Laat je het me weten via FacebookInstagram of hieronder bij de comments.

Groeten,

Josja

Ps heb je artikel over ‘prikkels verwerken met de Ipad’ al gelezen? Lees het hier . Lees vooral ook het artikel over het stellen van regels bij mediagebruik en over hoe het nu zit met mediaverslavingen en het omgaan met het gamen van je kind.

 

De informatie uit bovenstaand artikel is een vrije vertaling  van de lezingen van de sprekers op het congres ‘Het online kind’.

Piet van Loon – orthopedisch chirurg, Houding Netwerk Nederland en Care to Move

Remo Mombarg – lector bewegingsonderwijs en jeugdsport, orthopedagoog Hanzehogeschool Groningen en Rijksuniversiteit Groningen

Stefan van der Stigchel – universitair hoofddocent, Attention Lab, Universiteit Utrecht