Hoogsensitief kind, Tips voor ouders

3 tips om je kind te helpen voor zichzelf op te komen

Heb jij een hoogsensitief kind dat moeite heeft met voor zichzelf op te komen? Of werk je met hoogsensitieve kinderen? Als je op zoek bent naar handvatten om ze hierbij te helpen, top: vandaag deel ik 3 tips  die hierbij goed van pas komen.

Voor jezelf opkomen is geen eenvoudige vaardigheid. In mijn vorige blog en masterclass, die ik samen met kinderfysiotherapeute Suzanne Strijbosch-van Snippenberg schreef, vertelden we hier al over. We legden ook uit waarom juist hoogsensitieve kinderen hier vaak moeite mee hebben. Vandaag ga ik dieper in op de 3 tips die we gaven voor thuis.

Tips voor het begeleiden van hoogsensitieve kinderen

De eerste tip die we gaven ging over het blootleggen van de werkelijke verlangens van een hoogsensitief kind. De tweede tip ging over het bedenken van een strategie om in een bepaalde situatie beter voor jezelf op te komen. De 3e en laatste tip helpt je om te bepalen welke strategie het meeste kans op succes heeft. Een kind kan bijvoorbeeld wel bedenken dat het een volgende keer zelf naar de juf stapt, maar als dit veel stress oplevert is de kans op mislukken groot.

Tip 1: Breng de wens van je kind boven tafel.

Het blootleggen van de werkelijke verlangens van een hoogsensitief kind is belangrijk, maar zeker niet altijd makkelijk. Een hoogsensitief kind houdt namelijk sterk rekening met de behoeften van anderen. Het wil anderen liever niet teleurstellen of kwetsen. Vaak is een hoogsensitief kind bang om het verkeerd te doen. Bij mij in de praktijk zie ik dit bijvoorbeeld terug als ik een kind vraag te kiezen welke kleur hoepel we gaan gebruiken voor een bepaalde oefening. Vertwijfelt kijken ze dan in de richting van hun vader of moeder. Of ze zeggen dat ik mag kiezen. Om te achterhalen wat het kind zélf wil is onderstaande vraag een bijzonder handig hulpmiddel:

  • ‘Wat als je met niemand rekening zou hoeven houden en je zou het nooit fout kunnen doen…wat zou je dan willen/doen?’

In het geval van het kiezen van de kleur van een hoepel vraag je dan bijvoorbeeld: ‘ als je vader het niet uit zou maken welke kleur je zou kiezen en mij ook niet, waar zou je dan voor kiezen?’

Tip 2: Laat je kind een strategie bepalen.

De tweede tip ging over het bedenken van een strategie om in een bepaalde situatie beter voor jezelf op te leren komen. Het hebben van een plan geeft namelijk zelfvertrouwen. Als je niet weet ‘hoe’ je voor jezelf moet opkomen, tja, dan wordt het ineens best ingewikkeld. In mijn begeleiding richt ik me vaak op dit aspect: op het naar boven brengen van oplossingen en strategieen. Hiermee vergroot je het eigen oplossend vermogen en het zelfvertrouwen van een kind. De vraag die ik dan stel, en die ik jij ook kan uitproberen, is de volgende:

  • Stel dezelfde situatie zou weer ontstaan: denk je dan in dat wat je ook doet, niemand wordt boos op je. Je hoeft ook met niemand rekening te houden. Wat zou je dan anders doen? 

Stel, een hoogsensitief kind wordt herhaaldelijk in de klas uitgemaakt voor homo en het lukt hem niet om dit te stoppen. Kijk eens wat er als antwoord komt als je bovenstaande vraag stelt. Het is mijn ervaring dat hoogsensitieve kinderen niet met antwoorden komen als ‘dan timmer ik hem op zijn bek’. Ze komen met antwoorden als: dan ga ik naar de juf, dan kijk ik hem boos aan, dan zeg ik stop…..et cetera.

Tip 3: Check de spanning en verlaag indien nodig.

De 3e en laatste tip helpt bij het bepalen van de juiste stap. Voor het zelfvertrouwen van een kind is het van belang dat als het voor zichzelf gaat opkomen dat dit een succeservaring oplevert. Hiervoor is het nodig dat een nieuwe stap niet te veel stress oproept. Maar hoe weet je hoeveel spanning iets bij een kind oproept? En hoe weet je dan wat een juiste stap is? Dat is helemaal niet zo ingewikkeld. Dit is wat je kan doen:

  • Check de spanning.
  • Breng indien nodig de spanning naar een acceptabeler niveau.

De spanning die een kind ervaart kan je checken door te vragen: ‘van de 0-10, hoe spannend vind jij het?’ Je hebt dan van te voren uitgelegd waar de 0 en de 10 voor staan en hoe een spanningsmeter werkt. Geeft je kind een cijfer tussen de 0 en de 3? Check dan even goed of het dus klopt dat je kind weinig tot maar een beetje stress ervaart bij zijn plan. Als het klopt dan mag je erop vertrouwen dat het kind de actie met succes zal uitvoeren. Komt het cijfer echter boven de 4 of nog zelfs veel hoger? Check dan weer of dit klopt en ga vervolgens met je kind op zoek naar oplossingen om het cijfer lager te krijgen. Je wil uitkomen op de 3 of lager.

 

Met deze 3 tips help je een kind bij het opkomen voor zichzelf. Uiteraard zijn er nog meer tips die een hoogsensitief gebied hierbij helpen, maar dit zijn er alvast drie waarmee je direct aan de slag kan. Ik ben heel benieuwd wat jouw ervaringen met deze vragen zullen zijn. Dus als je ermee gaat oefenen of al ervaring mee hebt, laat het me gerust weten. Graag zelfs!

 

Tot de volgende blog!

Groeten Josja

 

Wil je de masterclass opkomen voor jezelf bekijken? Klik dan hier.

Nieuwsgierig naar onze opleiding? Kijk hier.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *