Tips voor volwassenen

Het faalspiraal: mijn hoofd slaat op hol

Dit artikel is voor iedereen die een hoofd heeft dat aan de haal kan gaan met sommige ervaringen. Voor HSP’s die willen leren hoe hun hoofd niet op hol slaat en die actief bij willen dragen aan hun eigen geluk.

Neem dit voorbeeld. Je krijgt te horen dat je niet kan zingen. Je hoofd gaat zich herinneren dat vorige week ook iemand zei dat je niet kon zingen en je oma ook altijd al zei dat je vals zong en vervolgens is datzelfde hoofd zo vrij om conclusies te trekken als: ik kan niet zingen.

Jij wil toch ook meer controle over jouw gedachten? In dit artikel leer je hoe je jouw hoofd kan stoppen met op hol slaan. Of te stoppen met het faalspiraal, want dat is hoe je het ook kan noemen: er komt een spiraal van falende gevoelens op gang. HSP’s en ook hoogsensitieve kinderen kunnen hier flink last van hebben.

Dit is wat er gebeurt:

  1. Er gebeurt iets wat niet fijn is: je stoot je knie, je krijgt te horen van je baas dat je voor de tweede keer niet bij een vergadering was, je kan je niet concentreren op je taak.
  2. Je hebt pijn aan je knie, je bent geschrokken van de feedback van je baas en je voelt je echt gekwetst, je baalt ervan dat je je niet kan concentreren.
  3. Alsof het niet genoeg is gaat je hoofd er nog een schepje bovenop doen en als een echte octopus gaat het op zoek naar vroegere ervaringen waaruit blijkt dat je vaker iets gestoten hebt, vaker ergens niet bij was op je werk of iets niet goed hebt gedaan op je werk. Je hoofd zoekt naar alle herinneringen die er zijn over momenten dat jij je niet goed kon concentreren, je iets stootte of verhinderd was. Deze ervaringen haalt hij even fijntjes naar boven waardoor jij je direct nog rotter gaat voelen.
  4. Om het nog erger te maken gaat je brein nu ook nog even samenvatten en vernietigende conclusies trekken zoals: wat ben je toch een domme oen, je stoot echt altijd je knie. En: je krijgt vast een slechte beoordeling van je baas, hij is vast ontevreden over je. En: ik denk dat ik ADD heb, dan moet wel als ik me altijd zo slecht kan concentreren. En ik zorg ook gewoon te slecht voor mezelf, ik ga te laat naar bed, ik hou me niet aan mijn afspraken om op tijd te gaan slapen. Ik heb ook geen discipline…….Getver, voor je het weet voel je je diep ellendig en verzucht je: het leven is me te zwaar, ik kan nergens tegen, ik ben nergens goed in, laat maar zitten allemaal. Lekker depri dus.

Door deze riedel die op gang komt, door dat hoofd dat op hol slaat, kom jij van de regen in de drup. Je hoofd maakt de situatie onnodig zwaar en groot.

Hoog tijd om jou te leren om je hoofd in toom te houden. Want is het niet erg genoeg dat je jouw knie stoot? Is het niet erg genoeg dat je ervan baalt dat jij je niet kan concentreren of dat je pijnlijke feedback van je baas krijgt? Wat je gaat leren is om te blijven bij het pijnlijke moment en vanuit daar niet verder te gaan. Het is al lastig zat om feedback te verwerken, dan zit je er toch niet op te wachten dat je de boel nog erger maakt?

Voordat je gaat denken dat het erg dom van jezelf is, dat jouw hoofd op hol slaat. Het is heel normaal dat je hoofd op zoek gaat naar andere ervaringen en conclusies gaat trekken, maar het is alleen niet zo handig in deze gevallen. Zeker niet als ze zo negatief uitpakken.

De techniek:

  1. Beschrijf kort een of enkele faalspiralen van jezelf. Wanneer slaat jouw hoofd op hol? In welke situaties? Beschrijf hierbij het volgende:

* Wat was de pijnlijke situatie?

* Welke herinneringen en andere ervaringen haalde je (lees: jouw hoofd) erbij?

* Welke conclusies trok je?

  1. Kun je voorspellen in welke situaties of momenten in de toekomst of bij welke ervaringen zeer waarschijnlijk je hoofd op hol zal slaan? Schrijf deze uit.
  2. Merk op wanneer er zich iets pijnlijks voordoet en merk het op als je hoofd op hol slaat.

Trap er deze keer niet in en zeg tegen jezelf: ik heb net iets pijnlijks meegemaakt en daar heb ik al moeite genoeg mee, laten we nu niet op de zaken vooruit lopen. Conclusies trekken en andere voorbeelden erbij halen doen we een andere keer wel. Maar nu niet.

Als je dit geregeld oefent, zul je zien dat je steeds makkelijker stop kunt zeggen tegen jouw eigen gedachten en dat je jouw hoofd een stuk eenvoudiger tot stilstand brengt!

Lees hier de ervaring van Sara over haar faalspiraal.