Beweegoefeningen

Diepedrukoefening voor kinderen

Werk jij met kinderen? Heb jij kinderen? Mooi! Vandaag delen we een oefening met je die we de trein-tunneloefening noemen. De oefening staat garant voor plezier en past bij kinderen kinderen van 4 én van 11. De oefening is zowel thuis als professioneel eenvoudig in te zetten en het helpt bij overprikkeling. En bij nog veel meer. Lees je mee?

Trein-tunneloefening: garantie voor veel plezier!

Zoals je misschien al weet geef ik samen met kinderfysiotherapeute en auteur Suzanne Strijbosch-van Snippenberg de opleiding Gevoelig Meebewegen voor professionals en schrijf ik ook geregeld samen met haar een blogartikel. Dit artikel schrijf ik ook met haar samen.

Al eerder schreven we hoe over diepe druk. Dit is druk die je van buitenaf ervaart en waardoor je prikkels makkelijker kan verwerken en je je lijf beter voelt. Ook vergroot het het gevoel van veiligheid. Er zijn veel materialen die je kan gebruiken om diepe druk te bereiken. In ons eerste artikel vertelden we bijvoorbeeld hoe je met verzwaarde kussens tot diepe druk kan komen. Het leuke is dat dit ook zonder materialen kan. Het kan namelijk ook gewoon met je eigen lijf! Lees verder en ontdek hoe jij dit thuis of in je behandelkamer eenvoudig doet. En het leuke is: plezier gegarandeerd!

Diepe druk bieden met je lijf

Diepe druk bieden met je lijf doe je zo: je maakt als therapeut of ouder een tunnel van je eigen lijf. Bijvoorbeeld door op handen en knieen te gaan zitten. Het kind moet dan als een trein daar onderdoor kruipen. Elke keer maak je een andere tunnel: de ene keer met je benen, de andere keer op met je handen en voeten of op nog een andere manier. Varieer er maar rustig op los of vraag je kind of die nog een tunnel weet te verzinnen. Je mag best met een ruime, makkelijke tunnel beginnen. Voor het lichaamsgevoel is het echter ook belangrijk dat het steeds wat lastiger wordt om door de tunnel heen te komen. Kinderen mogen best een beetje moeite doen om er doorheen te komen. Stimuleer hen door hen feedback te geven op hoe ze het doen. Bijvoorbeeld: ‘Wow, wat kan jij goed doorzetten’ of ‘Wat een goed idee om eerst je armen en dan je hoofd te doen ‘.

Waarom is diepe druk bieden met je lijf zo succesvol?

Het is een hele makkelijke oefening die op veel plekken toepasbaar is. Daarnaast:

  • De oefening zorgt voor interactie tussen therapeut en kind of tussen ouder en kind.
  • Door de diepe druk leert het kind zijn lijf beter te voelen.
  • Door de diepe druk dempt het prikkels waardoor een kind rustiger kan worden.
  • De meeste kinderen vinden het leuk waardoor het goed bruikbaar is.
  • Op veel plekken in te zetten, ook thuis! dus je kan hem makkelijk aan ouders meegeven.
  • Ook prikkelzoekende kinderen vinden deze oefening voor diepe druk leuk omdat ze niet stil hoeven te liggen of zitten, maar actief aan de slag mogen.

Om je alvast wat op weg te helpen, nemen we je nu mee in een trein-tunneloefening die we in de praktijk vaak toepassen.

De trein-tunneloefening, stap voor stap

Nodig

  • een kind en jijzelf.
  • en een klein beetje ruimte.

Zo gaat de oefening:

  1. Vertel het kind dat jullie de trein-tunneloefening gaan doen, dat jij de tunnel bent en het kind de trein.
  2. Vertel het kind dat de trein een lange reis gaat maken en veel tunnels tegen gaat komen. Vraag naar het punt van bestemming. Wij vragen meestal naar een land, maar als een kind aangeeft dat het naar Disneyland gaat is dat natuurlijk ook goed.
  3. Geef aan dat de tunnels tijdens de reis smaller zullen worden.
  4. Maak van jezelf een tunnel. In deze oefening begin je staand, met je benen gespreid.
  5. Nodig de trein uit om onder de eerste tunnel door te reizen.
  6. Ga nu op één knie zitten. De tunnel is nu direct een stuk kleiner, maar zal voor het kind nog heel gemakkelijk zijn om onderdoor te komen. Het zal nog weinig diepe druk ervaren.
  7. Iedere keer dat de trein onder een tunnel is doorgekomen verklein je de tunnel een klein beetje door je voet iets dichter bij je knie te plaatsen.
  8. Hoe kleiner de tunnel wordt hoe meer de trein zijn best moet doen om er door heen te komen. Vlak voor de eindbestemming is bereikt zul je merken dat het kind haast niet meer door de tunnel kan komen. Het moet misschien meerdere keren zijn best doen om er door te komen, tussendoor even pauzeren of flink veel kracht zetten om er uiteindelijk door te komen. Dat is goed, je weet nu dat er veel diepe druk is ontstaan.
  9. Bij het behalen van de laatste tunnel complimenteer je de trein bij het behalen van de eindbestemming.

Deze oefening is een absolute aanrader voor alle hoogsensitieve kinderen en prikkelgevoelige kinderen die stress ervaren, die veel in hun hoofd zitten, afgeleid zijn of juist weinig contact met hun lijf hebben. (Maar eerlijk gezegd kan het voor ieder kind een onwijs leuke en nuttige oefening zijn.)

Ga je deze oefening uitproberen? Wij zouden het heel leuk vinden om te weten wat je ervaringen zijn. We zouden het leuk vinden als je dit wil delen  via FacebookInstagram of hieronder via de comments? Leuk!

Groeten Josja en Suzanne

Wil jij meer weten over hoe wij werken, ontvang dan ook onze leuke mailing waarin we iedere 2 weken nieuwe informatie en tips over beweegoefeningen met je delen! Schrijf je hier in.

Lees ook ons blogartikel over diepe druk met verzwaringskussens.