jouw jonge kind er uit ziet
De kindercoaching op deze leeftijd is, meer dan bij kinderen van 4-5 jaar, gericht op concrete problemen en situaties waar jouw kind tegen aan loopt. Kinderen van deze leeftijd hebben bij de start van het traject soms al eigen hulpvragen, toch zeker niet altijd. Ze ervaren dat ze last kunnen hebben van bepaalde dingen, toch vertalen ze dit soms nog niet als “hier wil ik iets mee”. Het is de last waarvoor oplossingen worden gevonden. De werkwijze is oplossingsgericht en de oplossingen zijn altijd versterkend voor het kind. Soms kan er heel direct gewerkt worden met een lastige situatie, maar het is ook heel gebruikelijk om hier via een omweg mee aan de slag te gaan. Dit is maar net wat past bij een kind.
Tijdens de kindercoaching ontwikkelt je kind moed en oplossingen waar jouw kind blijvend wat aan heeft.
Je kind leert omdenken en zichzelf te bekijken vanuit kracht. Zo verandert bijvoorbeeld “ik doe niet mee” in “ik wil graag van te voren weten wat er van me verwacht wordt”. Als je kind een andere lichaamstaal uitstraalt dan de taal die ik hoor, dan merk ik dat op. Samen gaan we dan op zoek naar wat je kind echt van iets vindt. Bij kinderen in deze leedtijdsgroep komen ook gerichte oefeningen aan bod waarbij ze ontdekken dat ze hun lichaam kunnen ontspannen en dat er een relatie is tussen het lijf en het hoofd. Ik maak ze vertrouwd met hun buik als rustpunt en maak een begin met het leren voelen van gevoelens en grenzen in je lichaam.
Ik volg geen vast programma, ik volg jullie kind. Hierbij gebruik makend van een gedegen kennis van hoogsensitiviteit en ervaring in het (oplossingsgericht) coachen van kinderen. Tijdens de kindercoaching maak ik veel gebruik van oplossingsgerichte technieken. Hierdoor ontstaat er een besef van wat je kind aan het leren is, nog wil leren en wat een eerst volgende stap hiervoor is.
Belangrijk is ook de input van jullie als ouder(s). Juist doordat we regelmatig een oudergesprek voeren weet ik goed waar jullie kind tegen aan loopt en kan ik de coaching hier op aanpassen. We spelen rollenspelletjes, assertiviteitsspelletjes, we verplaatsen ons in anderen, we doen spelletjes, we tekenen en we praten. Dit alles om die zaken waar je kind tegen aan loopt te verduidelijken en manieren te vinden om hier beter mee om te gaan.
Na iedere 4e-5e sessie met je kind volgt een oudergesprek. Juist doordat we regelmatig een oudergesprek voeren weet ik goed waar jullie kind thuis en op school tegen aan loopt. Hier pas ik mijn coaching vervolgens op aan. Tegelijkertijd kan ik op deze manier concrete vragen beantwoorden en samen met jullie als ouder bekijken op welke wijze jullie thuis (en op school) je kind kunnen ondersteunen.
Inhoudelijk is ieder traject voor kindercoaching uniek en wordt deze aangepast op de behoeften van jouw kind. Hoe lang een traject duurt en hoe een traject over het algemeen verloopt lees je op deze pagina.
Ik coach kinderen vanaf de leeftijd dat ze een baby zijn. Een traject voor een 4 t/m 5- jarigen verloopt anders dan voor een 6 t/m 8- jarige of een 9 t/m 11- jarige. Daarom zijn de trajecten voor kindercoaching onderverdeeld in 3 leeftijdscategorieën. Informatie voor een traject voor baby’s en peuters kun je telefonisch of per mail aanvragen.
Kindercoaching voor kinderen van 6 t/m 8 jaar
Kinderen in de leeftijd van 6 tot en met 8 jaar hebben bij de start van het traject soms een eigen hulpvraag, toch zeker niet altijd. Ze ervaren dat ze last kunnen hebben van bepaalde dingen, toch vertalen ze dit nog niet als “hier wil ik iets mee”. Ze leven nog grotendeels in het nu en aanvaarden hun leven zoals het is. Dat is normaal en vaak ontwikkelen ze hun vragen gedurende het traject.
Lees meer over een traject voor deze leeftijdscategorie
Kindercoaching voor kinderen van 9 t/m 11 jaar
Kinderen in de leeftijd van 9 tot en met 11 hebben regelmatig bij de start van het traject al een eigen hulpvraag. Ze ervaren heel duidelijk een aantal problemen en hier willen ze vanaf.
Lees meer over een traject voor deze leeftijdscategorie