Lees hieronder hoe de kindercoaching voorjouw jonge kind er uit ziet 
Gevoelige kinderen van deze leeftijd voelen zich dikwijls gekwetst als een vriendje toch maar niet komt spelen. Ze maken drama als mama een nachtje weg wil gaan en kunnen erg bang zijn voor het uitbreken van oorlog. ’s Avonds in bed kan hun hoofdje overvol zijn en spoken er vragen rond als: vinden ze me nog wel lief en wat als papa vanavond een ongeluk krijgt? Op school gaat alles heel goed of weigeren ze juist hun werk te doen. Herkenbaar? Voor jou als ouder is het soms moeilijk om hier goed op in te spelen. Was je kind maar weerbaarder en zorgelozer!
Wat jouw kind nodig heeft
Samen met jouw kind ontdekken we waar we hem of haar het beste mee kunnen helpen. Om dit te voor elkaar te krijgen wordt er goed naar je kind en naar jullie geluisterd. Op basis hiervan wordt bekeken wat de beste aanpak is. Vaak is het een combinatie van verschillende aanpakken en oplossingsmodellen. Bij lichamelijke onrust en bij snelle overprikkeling worden verschillende sensorische oefeningen aangeboden. Deze zijn leuk om te doen en achteraf werken ze kalmerend en ordenend. Zelfvertrouwen en angst behandelen we verbindende spelletjes en activiteiten.We leren je kind om sterker te staan in het leven en we geven jullie als ouders verschillende manieren om je kind hierbij te ondersteunen. Een situatie naspelen en dan reageren als een superheld is zo’n manier, Bij kinderen van deze leeftijd bekijken we ook, indien nodig, hoe gedachten werken. We leren ze op te merken en terzijde te schuiven. Je kind ontdekt andere krachtige bronnen zoals de adem om moeilijke situaties te ‘doorleven’. Er wordt gebruik gemaakt van lichaamsgerichte oefeningen, visuele opdrachten, planactiviteiten en verschillende spellen.
IMG_6242-2
4nvuio12el2w
Oplossingen voor lastige situaties
Gevoelige kinderen komen lang niet altijd goed voor zichzelf op en durven niet altijd te zeggen wat ze denken. Doordat ze uitstekende denkers zijn hebben ze niet zo’n goed contact met hun lichaam. Juist in het lichaam zitten de signalen die aangeven waar grenzen zitten. De kern van kindercoaching ligt daarom bewust op het ontdekken van de eigen grenzen, het legen van het hoofd en het vergroten van de sociale weerbaarheid. Ook het vergroten van de emotionele intelligentie hoort hierbij.
De kindercoaching op deze leeftijd is, meer dan bij kinderen van 4-5 jaar, gericht op concrete problemen en situaties waar jouw kind tegen aan loopt. Kinderen van deze leeftijd hebben bij de start van het traject soms al eigen hulpvragen, toch zeker niet altijd. Ze ervaren dat ze last kunnen hebben van bepaalde dingen, toch vertalen ze dit soms nog niet als “hier wil ik iets mee”. Het is de last waarvoor oplossingen worden gevonden. De werkwijze is oplossingsgericht en de oplossingen zijn altijd versterkend voor het kind. Soms kan er heel direct gewerkt worden met een lastige situatie, maar het is ook heel gebruikelijk om hier via een omweg mee aan de slag te gaan. Dit is maar net wat past bij een kind.
Tijdens de kindercoaching ontwikkelt je kind moed en oplossingen waar jouw kind blijvend wat aan heeft.
Waarom kiezen voor de Maskerbloem?
500
Ouders & kinderen met succes begeleid
425
Tips & Trics in een online leeromgeving
15
jaar ervaring in begeleiden van ouders
Kinderen leren spelenderwijs omgaan met hun gevoeligheid
Het begrip hoogsensitiviteit komt niet altijd als zodanig aan de orde. Dat is meestal nog te abstract. Wel heb ik het expliciet over “gevoelig zijn’ en heb ik een spel dat ik met deze kinderen kan spelen dat specifiek over sensitiviteit gaat. Door dit spel krijgen kinderen zicht in hoe hun gevoeligheid er uit ziet en wat hier de fijne kanten van zijn. Ook komen tijdens de coaching thema’s zoals verlegenheid, meteen denken iets niet te kunnen, graag willen weten wat er van je verwacht wordt, geen fouten willen maken en drukte in het hoofd aan bod.
Je kind leert omdenken en zichzelf te bekijken vanuit kracht. Zo verandert bijvoorbeeld “ik doe niet mee” in “ik wil graag van te voren weten wat er van me verwacht wordt”. Als je kind een andere lichaamstaal uitstraalt dan de taal die ik hoor, dan merk ik dat op. Samen gaan we dan op zoek naar wat je kind echt van iets vindt. Bij kinderen in deze leedtijdsgroep komen ook gerichte oefeningen aan bod waarbij ze ontdekken dat ze hun lichaam kunnen ontspannen en dat er een relatie is tussen het lijf en het hoofd. Ik maak ze vertrouwd met hun buik als rustpunt en maak een begin met het leren voelen van gevoelens en grenzen in je lichaam.
standard_1500x1125_KidsRunning
Picture showing children violence  at school
Oplossingsgerichte technieken en concrete handvatten
Je kind krijgt concrete handvatten, meer grip en betere strategieën voor zaken die daadwerkelijk van belang zijn. Denk hierbij aan omgaan met spanning vanwege een verjaardagsfeestje of gepest worden op school. Denk ook aan antwoorden vinden op het omgaan met een vriendje dat boos op je is en het alsmaar wakker liggen in je bed.
Ik volg geen vast programma, ik volg jullie kind. Hierbij gebruik makend van een gedegen kennis van hoogsensitiviteit en ervaring in het (oplossingsgericht) coachen van kinderen. Tijdens de kindercoaching maak ik veel gebruik van oplossingsgerichte technieken. Hierdoor ontstaat er een besef van wat je kind aan het leren is, nog wil leren en wat een eerst volgende stap hiervoor is.
Belangrijk is ook de input van jullie als ouder(s). Juist doordat we regelmatig een oudergesprek voeren weet ik goed waar jullie kind tegen aan loopt en kan ik de coaching hier op aanpassen. We spelen rollenspelletjes, assertiviteitsspelletjes, we verplaatsen ons in anderen, we doen spelletjes, we tekenen en we praten. Dit alles om die zaken waar je kind tegen aan loopt te verduidelijken en manieren te vinden om hier beter mee om te gaan.
De rol van ouders en tips voor voor thuis
De rol van jou als ouder is essentieel in de coaching van je kind. Jouw kind kan niet alles zelf oplossen. Vaak nog zal hij/zij jullie hulp nodig hebben: om bijvoorbeeld het nieuwe slaapplan te laten lukken of om dapper naar een feestje te gaan. Dit geldt ook voor eventuele aanpassingen voor op school. Oudergesprekken spelen daarom een belangrijke rol bij kindercoaching. Tijdens de sessies mag je er op rekenen dat jij als ouder (bijna) net zo veel aan het spelen en werken bent als je kind!
Na iedere 4e-5e sessie met je kind volgt een oudergesprek. Juist doordat we regelmatig een oudergesprek voeren weet ik goed waar jullie kind thuis en op school tegen aan loopt. Hier pas ik mijn coaching vervolgens op aan. Tegelijkertijd kan ik op deze manier concrete vragen beantwoorden en samen met jullie als ouder bekijken op welke wijze jullie thuis (en op school) je kind kunnen ondersteunen.
parent-photo
Veel gestelde vragen

Inhoudelijk is ieder traject voor kindercoaching uniek en wordt deze aangepast op de behoeften van jouw kind. Hoe lang een traject duurt en hoe een traject over het algemeen verloopt lees je op deze pagina.

Ik coach kinderen vanaf de leeftijd dat ze een baby zijn. Een traject voor een 4 t/m 5- jarigen verloopt anders dan voor een 6 t/m 8- jarige of een 9 t/m 11- jarige. Daarom zijn de trajecten voor kindercoaching onderverdeeld in 3 leeftijdscategorieën. Informatie voor een traject voor baby’s en peuters kun je telefonisch of per mail aanvragen.

Kindercoaching voor kinderen van 6 t/m 8 jaar
Kinderen in de leeftijd van 6 tot en met 8 jaar hebben bij de start van het traject soms een eigen hulpvraag, toch zeker niet altijd. Ze ervaren dat ze last kunnen hebben van bepaalde dingen, toch vertalen ze dit nog niet als “hier wil ik iets mee”. Ze leven nog grotendeels in het nu en aanvaarden hun leven zoals het is. Dat is normaal en vaak ontwikkelen ze hun vragen gedurende het traject.
Lees meer over een traject voor deze leeftijdscategorie

Kindercoaching voor kinderen van 9 t/m 11 jaar
Kinderen in de leeftijd van 9 tot en met 11 hebben regelmatig bij de start van het traject al een eigen hulpvraag. Ze ervaren heel duidelijk een aantal problemen en hier willen ze vanaf.
Lees meer over een traject voor deze leeftijdscategorie