ervaringen van HSP's

6 tips voor een HSP: Hoe overleef ik het kerstdiner

De kerstdagen komen er aan en eerlijk is eerlijk, ik zie er best een beetje tegen op. En niet omdat ik vrijgezel ben en een eenzame kerst verwacht. Juist niet zelfs. Eerste Kerstdag word ik op het jaarlijkse familiediner verwacht en dat is nou niet iets waar je direct blij van wordt. Iedereen moet een gang voorbereiden en ik heb dit jaar het hoofdgerecht geloot. Daarbij is het ook altijd maar de vraag of tante Sonja goed gemutst is… Kortom ik kijk al uit naar Tweede Kerstdag, waarbij ik lekker de hele dag in mijn pyjama kan Netflixen en ’s avonds mijn beste vrienden ontmoet.

Om het dit jaar toch iets beter te doorstaan, heb ik mijn trouwe vriend Google even geraadpleegd en ook deze keer gaf hij mij weer handige informatie! Ik vond een leuk lijstje voor Hoogsensitieve mensen met handige tips. Ik deel mijn top 6, waarvan ik hoop dat het mij, maar ook jou fluitend de kerst door zal helpen.

1. Plannen

Een hoogsensitief persoon heeft meer tijd nodig om dingen te verwerken en is daardoor sneller overprikkeld. Hierdoor zal een HSP ook sneller blokkeren of zich opgejaagd voelen als de druk wordt opgevoerd.

Ik voel die ogen nu al in mijn rug als ik bezig ben met het hoofdgerecht. Amanda met haar kookkunsten… zou het dit jaar wel lukken?! Ik krijg al stress van het idee. Daarom heb ik vorige week een paar vriendinnen uitgenodigd om mijn hoofdgerecht te testen. Hierdoor heb ik het al een keer gemaakt, weet ik wat er niet goed ging en ook dat het in de smaak viel. Dit geeft mij minder stress. En de boodschappen? Die bestel ik online en laat ik morgen lekker thuisbezorgen. Bovendien heb ik wat dingen gekozen die ik van tevoren kan maken en het vlees schuif ik dit jaar gewoon in de oven. Ideaal!

2. Voorkom honger

Dat klinkt gek met betrekking tot kerst en ik bedoel ook niet dat je nu aan een goed doel moet doneren, maar een hoop mensen worden heel chagrijnig als ze honger hebben. Ben je hoogsensitief, dan wil dat vaak nog een beetje meer zo zijn. Een 6-gangendiner met onervaren koks kan dan ineens een hele zit worden met vooral ook heel veel honger. Zo zaten we vorig jaar ook pas om 22.00 uur aan het hoofdgerecht, dus je snapt, ik was eigenlijk niet meer te genieten en kon vrij weinig hebben. Plan voor dit jaar: ik zorg dat ik tussen de brunch en het diner om een uur of 5 ’s middags nog even een banaan eet. Dat scheelt een hoop irritatie voor de rest van de avond.

3. Kies naast wie je zit

Tante Sonja is eigenlijk altijd degene die de sfeer bepaalt. Het ene jaar is ze zwaar op de hand, het andere jaar is ze hysterisch enthousiast. Zodra je binnen komt, kun je de sfeer al proeven. Zit ik er naast. Dan is zij de persoon die er voor zorgt dat ik een rottige of een leuke avond heb. Ik heb daarom aan mijn moeder gevraagd of ik dit jaar naast mijn nicht mag zitten. Dan kan ik mij op haar focussen en mij iets meer van tante Sonja afsluiten. Het blijft lastig, maar met een beetje geluk is ze dit jaar gezellig en maak ik mij nu al druk om niets.

4. Drink geen cafeïne

Zo herkenbaar. Ik hoef er maar aan te ruiken en ik kan zowat de hele nacht door, laat staan dat ik nog een kop koffie nuttig om 20.00 uur ’s avonds. Toch laat ik mij er vaak toe verleiden. Van lang tafelen word ik toch altijd een beetje duf en vermoeid en elke keer weer denk ik… “oké een half kopje koffie, dat moet kunnen!” Vervolgens lig ik ’s nachts weer uren naar het plafond te staren om dat gezellige kerstdiner in gedachte voor de tweede keer te beleven. Dit jaar dus geen cafeïne voor mij!

5. Pauze in het kippenhok

Ik heb een haat-liefdeverhouding met geluid. Ik kan intens genieten van het geluid van de wind, de vogels en het gelach verderop in het park, maar als het druk is en iedereen praat door elkaar, terwijl een ander ook nog eens de borden in de vaatwasser smijt, dan kun je mij na een uur wel wegdragen. Ik heb besloten dit jaar een keer extra naar de wc te gaan of even buiten een luchtje te scheppen, zodat ik mij af en toe even af kan zonderen van het geluid. Even een rust momentje, zodat ik daarna weer fris en fruitig door kan.

6. Geniet van de geuren

Ben je hoogsensitief, dan pik je elke geur er direct uit. Lucky you!! Geniet van de geur van rozemarijn, verse munt en heerlijke rollade. Daarbij zonder je jezelf ook automatisch even af als je op gaat in al die lekkere geuren. Nu alleen maar hopen dat er niets aanbrandt.

Ik hoop dat ik met dit voorgenomen plan het kerstdiner iets beter doorsta. Het is tenslotte maar 1 avond per jaar. De volgende dag zit ik lekker met mijn pyjama op de bank te Netflixen en ga ik ’s avonds spelletjes spelen met mijn beste twee vrienden.

 

Wat is jouw plan voor dit jaar? Deel het in de comments, op Facebook of Instagram. Ik wens je in ieder geval gezellige dagen met af en toe een kleine pauze om op adem te komen.

 

Lieve groeten, Amanda 29 jaar oud, (nog) vrijgezel en docent op een basisschool.

 

Wil jij jouw hooggevoeligheid verder ontwikkelen? Kijk dan eens in de agenda met interessante cursussen en workshops. Misschien zit er wat voor je bij! https://www.hoogsensitief.nu/hsp-agenda/