Hoogsensitief kind

3 HSK-kerstvakantietips

De kerstvakantie komt eraan, yes! Even geen school, even tijd voor jouw kind om te ‘ontprikkelen’. Sommige hoogsensitieve kinderen hebben hiervoor rust nodig en anderen juist actie. Vandaag 3 tips voor het rustzoekende hoogsensitieve kind en 3 voor het prikkelzoekende hoogsensitieve kind. 

In de aanloop naar de kerstvakantie toe merken Suzanne en ik dat veel hoogsensitieve kinderen moe zijn en snel overprikkeld raken. Hoewel veel ouders uitkijken naar de kerstvakantie om zo druk van de ketel te kunnen halen voor hun kind, krijgen we ook veel vragen. Zoals: ‘Moeten we alle prikkels weghalen, iedere dag thuis blijven en de bel uit doen? ‘En: ‘ Hoe komt het dan dat als we de prikkels weghalen dat ons kind heel vervelend gedrag gaat vertonen?’ Hele terechte vragen, want het is niet altijd even handig om prikkels weg te halen. Soms moet je juist prikkels toevoegen. In deze blog proberen we antwoorden te geven op deze vragen en geven we je tips die je in de kerstvakantie meteen kan uitproberen.

Niet alle hoogsensitieve kinderen zijn hetzelfde.

Elaine Aron, de grondlegster van hoogsensitiviteit, ontdekte het al: niet alle hoogsensitieve personen zijn hetzelfde. Zij gaf aan dat ongeveer 70% van de hoogsensitieve personen (HSP) zich laat typeren als rustzoekers en de overige 30% als actiezoekers. Zeer recent onderzoek van Saskia Klaaysen bevestigt dit beeld. Dit betekent dus dat er 2 type hoogsensitieve kinderen (HSK) zijn: de rustzoekers en de actiezoekers.

De een verveelt zich snel en wil actie in de fractie, de ander wil graag in de pyjama en wat aanrommelen

Het is natuurlijk niet zo zwart wit als de zin hierboven doet vermoeden, maar er zit wel een kern van waarheid in. Een HSK dat actiegericht is heeft veel prikkels nodig om zich goed te kunnen voelen. Zo’n kind wordt blij van fysieke uitdagingen en avontuur. Het heeft de neiging zich snel en vaak te vervelen en houdt van nieuwe ervaringen. Een actiezoekend HSK maak je niet blij met een lege agenda in de kerstvakantie. Een rustzoekende HSK zit daarentegen vaak helemaal niet te wachten op vernieuwingen en veranderingen. Die moet in de vakantie juist bijkomen van alle indrukken. Hieronder een aantal tips voor een fijne kerstvakantie.

3 tips voor het rustzoekende hoogsensitieve kind.

Is jouw hoogsensitieve kind het type dat past bij de rustzoeker? Vindt het dingen al gauw spannend en kiest het dan voor de veiligheid? Als dit zo is dan is jouw hoogsensitieve kind vaak gebaat bij minder prikkels en veel momenten van ontspanning. Vaak is een vol programma niet wenselijk en weet jouw kind zich prima te vermaken met de tijd die zich aandient. De volgende tips helpen vaak goed:

1. Bouw iedere dag een activiteit in dat jouw kind ontspant.

Een leuke manier om dit te doen is door samen met je kind een lijstje maken van die dingen die ontspannen zodat je kind hier iedere dag makkelijk uit kan kiezen. Wat mag je verwachten dat er op dit lijstje komt te staan? Uiteraard is dit heel individueel, maar hieronder volgt een rijtje ontspannende activiteiten die we vaak terugzien:

  • Tekenen, kleuren
  • Knutselen
  • Douchen/badderen
  • Wandelen met hond en een ouder
  • Samen tv kijken
  • Samen bakken
  • Lezen
  • Puzzelen

En lekker lang in de pyjama rondlopen is ook favoriet. Let op: als jouw kind echt flink overprikkeld de vakantie in stapt dan kan ook het maken van een lijstje als to much worden ervaren. Laat dan lijstje dan vooral zitten en onthoudt gewoon dat ontspannende activiteiten dagelijks in het programma moeten zitten.

2. Plan niet te veel activiteiten op een dag in.

Activiteiten zoals oud&nieuw, kerst met de familie, naar een kerstmarkt: ze kosten vaak meer energie voor HSK dan voor kinderen die niet hoogsensitief zijn. Zeker als jouw kind al vermoeid de kerstvakantie ingaat loont het om niet te veel nieuwe en energievretende activiteiten te plannen. Maak eens een visueel overzicht van de hele vakantie en beschrijf wat er op welke dagen al gepland is. Bekijk dit met je kind. Ontdek waar je kind heel blij van wordt, gespannen van wordt en misschien zelfs tegen op ziet. Door dit te doen zie je in een oogopslag of het veel is wat je hebt ingepland of dat het wel meevalt.

3. Biedt kalmerende activiteiten aan.

Als je merkt dat je kind niet goed tot ontspanning komt, is het een goed idee om een aantal activiteiten aan te bieden die sterk bijdragen aan het reguleren van prikkels. Je kan dan denken aan het aanbieden van een verzwaringskussen, slapen met een zzlseeptunnel, bellen blazen, (diepe druk), gebruik maken van de kracht van kauwen en iets met de handen doen. Ga iets bakken waar je kind bij moet kneden. Vervang de mixer door kneden met de hand. In eerdere blogs van ons vindt je hier meer informatie en inspiratie over.

3 tips voor het prikkelzoekende hoogsensitieve kind.

Houdt jouw hooggevoelige kind van beweging? Bloeit het op door veel te doen en te ontdekken? Verveelt het zich snel? Wees dan alert op een veel voorkomende valkuil: te weinig prikkels aanbieden. Het lijkt zo logisch om jouw overprikkelde kind rust te willen geven door prikkels weg te halen. Maar bij kinderen die juist prikkels nodig hebben, werkt het weghalen van prikkels vaak averechts. Daar worden kinderen vaak ongezellig van. In plaats van overprikkeld raken deze kinderen dan onderprikkeld. Om het nog wat complexer te maken: ze kunnen tevens ook makkelijk overprikkeld raken door bijvoorbeeld teveel herrie, felle lichten en teveel drukke familiebezigheden. Het gaat daarom om naar het zoeken van de balans. Aan de ene kant dus wél nieuwe ervaringen laten opdoen en lekker laten bewegen en aan de andere kant goed opletten dat er niet te veel prikkels zijn die hem of haar overprikkelen. Hieronder een aantal tips voor in de vakantie:

1.  Zorg dat er op alle dagen iets te doen is.

Onthoudt dat jouw kind van nieuwe ervaringen houdt, zich snel verveelt en waarschijnlijk ook van fysieke uitdagingen houdt. Jij en jouw kind weten welke activiteiten hierbij passen. Is het klimmen? Ga dan klimmen? Maar het kunnen ook hele andere dingen zijn waar het hartje van jouw kind van gaat kloppen. Probeer dit hartje iedere dag een keer te laten kloppen 🙂 .

2.  Kies voor beweging.

Voor veel prikkelzoekende kinderen is niets lekkerder dan fysiek uitgedaagd worden. Kies hierbij bij voorkeur niet voor een binnenspeeltuin, want hoe leuk ook, daar komen ook een heleboel visuele en auditieve prikkels bij kijken die jouw kind makkelijk overprikkelen. Ga vooral lekker naar het bos of het strand. Struin door het zand en zorg dat je kind fysiek moe raakt. Laat de kou en wat regen je niet weerhouden om te gaan. Juist een flink wind of een koude lucht is goed. Probeer voor uitdaging en vernieuwing te zorgen. Laat je kind bijvoorbeeld minstens 5 verschillende vogels spotten en bomen opmeten. Of laat hem of haar over omgevallen bomen lopen, takken sjouwen of hardloopwedstrijdjes doen. Ga naar het plaatselijke ijsbaantje, fiets een stuk en pak de slee als er sneeuw valt.

3. Biedt sensorische activiteiten aan.

Een mooie derde tip die we je nog graag meegeven gaat het over het inzetten van sensorische activiteiten. Dit zijn activiteiten die je met je zintuigen doet en hoe meer zintuigen je tegelijkertijd gebruikt, hoe beter ze bijdragen aan het kalmeren van het zenuwstelsel. Hieronder een aantal activiteiten op een rijtje:

  • Party & Co
  • 30 Seconds
  • kerstbrood maken en het deeg hiervoor kneden met de hand.
  • papier maché-en.
  • pizzadeeg en koekjesdeeg zelf kneden.
  • kleien
  • bellen blazen

We sluiten deze blog af met een noot voor ouders met een kind met een sterke wil. Als dit het geval is bekijk dan vooral samen met je kind wat je wel en niet gaat doen. Laat hem meebepalen. Het kan overigens wel handig zijn om van te voren de kaders te bepalen.

We wensen jullie een hele fijne kerstvakantie toe!

Groeten Josja en Suzanne.

 

3 reacties op “3 HSK-kerstvakantietips

  1. Avatar Marina Nieuwenhuijsen schreef:

    Bedankt voor deze tips! Fijne feestdagen ook voor jou en je gezin.

    1. josja josja schreef:

      Dank je wel Marina, jullie ook een fijne kerst. Hoor graag van je in het nieuwe jaar hoe het allemaal gaat!

  2. Avatar Esther schreef:

    Bedankt voor jullie waardevolle tips! Ben zelf moeder van 3 kids waarvan 1 hsp 13 jaar en 1 hsp strong willed van 9…
    Daarnaast ook nog leerkracht en kindercoach…maar je eigen kind coachen? Dat is lastig! Zie toch wel op tegen vakanties..school brengt ook veel structuur..jullie tips ga ik zeker gebruiken! Liefs van Esther
    http://www.kek- kindercoaching.nl

Reacties zijn gesloten.